معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به پیشبینی
بلندمرتبهسازی در طرح تفصیلی جدید،گفت: تهران یکی از کوتاهترین
پایتختهای دنیاست و متوسط طبقات آن 2/2 طبقه است که این آمار در هیچ
کلانشهری وجود ندارد و به همین دلیل بلند مرتبهسازی در برخی پهنهها در
طرح تفصیلی جدید پیشبینی شده است.
علیرضا جاوید با اشاره به اهمیت
تامین پارکینگ برای ساختمانها در طرح تفصیلی،گفت: آنچه در طرح تفصیلی به
عنوان طبقات مجاز شناخته می شود، طبقات فعال و دارای کاربرد است و محدودیتی
برای فرورفت ساختمان در زمین به منظور تامین پارکینگ و سایر بخش های
خدماتی و تاسیساتی وجود ندارد و هر قدر شرایط خاک اجازه دهد میتوان از زیر
زمین استفاده کنند.
وی افزود: در پهنههای مختلف اجازه سطح اشغال
حتی تا 100 درصد نیز برای تامین پارکینگ در زیرزمین داده شده است که این
موضوع نیز از مزایای طرح تفصیلی است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری
تهران در ادامه با اشاره به ضوابط خاص ساخت و ساز در پهنههای مختلف، به
پیش بینی بلند مرتبه سازی در برخی پهنهها اشاره کرد و گفت: تهران یکی از
کوتاهترین پایتختهای دنیاست و متوسط طبقات آن 2/2 طبقه است که این آمار
در هیچ کلانشهری وجود ندارد و حتی کلان شهرهایی مانند پاریس نیز که تراکم
محدود ساختوساز دارند دارای متوسط طبقات 5، 6 و 7 هستند.
جاوید
خاطرنشان کرد: از نظر شهرسازی ایجاد خط آسمان کاملا هماهنگ یا ناهماهنگ
درست نیست و یکی از مزایای طرح تفصیلی است آن است که خط آسمان مطلوبی ترسیم
میشود چراکه حداکثر اختلاف طبقات چهار طبقه است و به این شکل یک تناسب
هماهنگ میان تعداد طبقات ساخت و ساز از لحاظ بصری ایجاد میشود.