تدوین استانداردهای فنی پیاده‌روهای تهران

در راستای سیاست «حمل و نقل انسان محور» شهرداری تهران، ۱۱۵ سال پس از تأسیس بلدیه طهران و برای نخستین بار دستورالعمل استاندارد‌ها و معیارهای فنی پیاده‌رو سازی به منظور طراحی و اجرا در پیاده‌روهای تهران تهیه و تدوین شد.
این دستورالعمل که توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران آماده و منتشر شده، نتیجه بررسی مجموعه گسترده‌ای از منابع و مآخذ معتبر داخلی و بین‌المللی و نیز بازدید و ارزیابی میدانی بیش از ۲۰۰ پروژه پیاده‌رو سازی در مناطق بیست و دوگانه سطح شهر تهران است.

بر اساس این گزارش، کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌ها و ارتقای کیفیت پیاده‌رو‌ سازی از مهم‌ترین نتایج استفاده از این دستورالعمل به عنوان مصداق عینی اعمال مهندسی ارزش در طرح‌های شهری است، ضمن اینکه چشم‌انداز دستورالعمل مذکور، اولویت دادن به عابران پیاده در طراحی محیط شهری است که کاهش آمار تصادفات عابران از جمله نتایج آن محسوب می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این ارتباط گفت: کم عرض بودن سطح پیاده‌رو‌ها در گذشته موجب شده تا عابران پیاده مجبور باشند در معابر اصلی و فرعی از سطح سواره‌رو استفاده کنند در صورتی که با رویکرد جدید مدیریت شهری در چند سال اخیر شرایط برای بهسازی و نوسازی پیاده‌رو‌ها فراهم شده است.

سید جعفر تشکری هاشمی با اعلام اینکه سالانه تعداد قابل توجهی از عابران پیاده در شهر تهران بر اثر تصادف جان خود را از دست داده یا دچار آسیب‌های جسمی می‌شوند، افزود: با اجرای راهکار‌ها و روش‌های اصولی، به کارگیری مصالح و مواد استاندارد و رعایت مشخصات فنی و مهندسی دقیق، می‌توان حریم پیاده‌رو را برای تردد اختصاصی عابران پیاده ایمن‌سازی کرد.

معاون شهردار تهران در پایان با تأکید بر اینکه «حمل و نقل انسان محور» سیاست محوری مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک است، خاطرنشان کرد: این دستورالعمل ضمن مشخص کردن کاستی‌ها و کمبودهای موجود، با استفاده از اندیشه‌های نو و الگوهای نوین با محوریت انسان، تلاشی برای تأمین ایمنی میلیون‌ها عابری است که در معابر شهری تردد دارند.

ایجاد تسهیلات برای افراد کم ‌توان و نابینا، توجه به بار ترافیکی و غیر ترافیکی انواع معابر شریانی، تجاری و گردشگری، وجود موانع، باغچه‌ها و پله‌ها و نیز مشکل تردد موتورسیکلت در پیاده‌رو‌ها، از جمله موضوعاتی است که با هدف تأمین ایمنی، تعیین سطوح آسایش و تضمین آرامش عابران پیاده در پیاده‌رو‌ها در این دستورالعمل مورد توجه قرار گرفته است.

۹ خرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۵۰
صما |
اشتراک در