مسکن ویژه تهران در مرحله طراحی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح ویژه مسکن در راستای تهیه مسکن برای آحاد جامعه و کنترل بازار مسکن در مرحله طراحی و اخذ پروانه است.

غراوی، درباره اهداف طرح ویژه مسکن در تهران اظهار کرد: تهیه مسکن برای آحاد جامعه به خصوص اقشار کم درآمدتر از اهداف وزارت راه و شهرسازی است. وی ادامه داد: همچنین کنترل بازار مسکن از وظایف این وزارتخانه است و از این رو اراضی دولتی در تهران در راستای کنترل بازار مسکن و تهیه مسکن برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده است.

غراوی با تاکید بر این‌که پروژه طرح ویژه مسکن به مرحله طراحی و اخذ پروانه رسیده است، گفت: گرچه براساس سیاست‌ها در نظر داشتیم به منظور سوق دادن جمعیت به حومه‌های شهر تهران مسکنی در داخل تهران نسازیم، ولی در سال جاری تصمیم گرفتیم طرح ویژه مسکن را در تهران اجرایی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دولت اراضی خود را به صورت اجاره 99 ساله در اختیار مردم قرار می‌دهد تا قیمت‌ها در بازار مسکن نعدیل شود. وی درباره طرح تفصیلی شهر تهران اظهار کرد:‌ این طرح از زمانی ابلاغ شد که به خاطر محدودیت‌ها در برخی از مناطق شهر قیمت‌ها تغییر کرد. از این رو تلاش کردیم برای آینده جمعیتی در تهران طرح تفصیلی را اجرایی کنیم.

غراوی با بیان این‌که نگاه به طرح جامع شهر تهران به منظور جلوگیری از مهاجرت به داخل شهر است، بیان کرد: در طرح تفصیلی جدید حدود 10 هزار هکتار کاهش محدوده داشته‌ایم و طرح تفصیلی تهران با یک افق 15 ساله اجرایی شده و مانع از افزایش قیمت ساختمان می‌شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی در شهر تهران روش تهیه طرح تفصیلی از روش سنتی خود خارج و به صورت راهبردی و ساختاری اجرا می‌شود و بر این اساس کل شهر به چهار پهنه سکونت، حفاظت، کار و فعالیت و تجاری و مسکونی تقسیم می‌شود. وی ادامه داد: در پهنه R111 سکونت در نقشه‌های تفصیلی به R112 تبدیل می‌شود و حداکثر طبقات از دو طبقه به سه طبقه و از چهار طبقه به پنج طبقه افزایش می یابد. غراوی با تاکید بر این که کل مساحت شهر 66 هزار هکتار است در پهنه سکونت R111؛ 1010 هکتار در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ در طرح جامع تهران در پهنای حفاظت یعنی پارک‌های شهری عمومی و فضای سبز ساخت و ساز محدودیت دارد. وی درباره ارتفاع 1800 نیز با تاکید بر این که این ارتفاع محدوده شهر و حریم است، بیان کرد: در مناطق یک و محدوده‌ای از منطقه2 در ارتفاع 1800 متری ساخت وساز ممنوع و اراضی بالای 1800 نیز جزو پهنه حفاظت به حساب می‌آید. او با تاکید بر این که طرح تفصیلی تهران برای اولین بار است که در کشور اجرا می‌شود، گفت:‌ باید نقاط ضعف و قوت این طرح پس از اجرا خود را نشان داده و سپس تصمیمات لازم برای آن اتخاذ شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره بافت‌های ریزدانه خاطرنشان کرد:‌ این طرح برای کلیه مالکان اراضی مناطق 17، 18 و 19 شرایط مطلوبی به وجود می‌آورد و شرایط احصاء و نوسازی واحدهای زیر 50 متر که امکان تملک برای شهرداری وجود ندارد نیز فراهم می‌شود. طرح تفصیلی از پنجم فروردین سال جاری در حال اجراست و تاکنون بالغ بر پنج هزار نقشه صادر و پروانه و جوازهای بسیاری نیز فراهم شده است.

۸ خرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۰۱
شهرداری |
اشتراک در