طراحی و تولید نانو سطل و نانو کیسه زباله

نانو سطل و نانو کیسه زباله متشکل از مواد پلی اتیلن و پلی پروپیلن است که با بهره گیری از نانو فناوری و با هدف جلوگیری از فعالیت میکرو ارگانیسم ها به سطل و کیسه ها خاصیت آنتی باکتریال و نفوذ ناپذیری بخشیده است .
جلوگیری از فعالیت میکرو ارگانیسم ها ، افزایش زمان مقاومت به فساد ، افزایش زمان مقاومت انتشار ضایعات خانگی ، اداری ، بیمارستانی و صنعتی ، ضدبو ، ضد پارگی ، آنتی باکتریال ، خود تمیز شونده ، نفوذ ناپذیر و مقاوم در برابر پارگی یا شکست از ویژگی های منحصر به فرد این اختراع است .
مهدی شبانکاره فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته شیمی آلی با تخصص نانو کامپوزیت های پلیمری موفق به ساخت نانو سطل و نانو کیسه زباله شده است .
از آن جا که کاهش شیوع بیماری ها از مبدأ ، از جمله مسائل مهم و ضروری در نظام بهداشتی به شمار می آید و ترکیب جدید پسماندهای شهری و دگرگونی شکلی آن در مقایسه با گذشته نیز بر مشکلات افزوده است لذا دسترسی به دانش فنی تولید سطل ها و کیسه های زباله با هدف جلوگیری از فعالیت میکروارگانیسم ها و افزایش زمان مقاومت به فساد و جلوگیری از هجوم حشرات و حیوانات اهلی موزی و مزاحم نظیر موش و گربه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
این محصولات ، به لحاظ نفوذ ناپذیر بودن از ورود و خروج عوامل حیاتی و فعالیت میکروب ها و همچنین بوی نامطبوع ضایعات و زباله هایی که قبل از ورود به کیسه یا سطل زباله فاسد شده اند جلوگیری کرده و بواسطه خواص ضد میکروبی ، اجازه فعالیت میکروب ها و باکتری ها را نداده و بواسطه خواص ضدبوی دیواره داخلی ، بوی نامطبوع زباله را اگر از قبل وجود داشته باشد جذب و از طرف دیگر به لحاظ نفوذ ناپذیر بودن از خروج آن جلوگیری می نماید .
کیسه های نانو در برابر پارگی و سطل های نانو در برابر شکست مقاوم هستند .
همچنین به لحاظ خاصیت خود تمیز شوندگی ، از چسبیدن هر گونه آلودگی ماکروسکوپی و میکروسکوپی به دیواره های سطل جلوگیری شده و پاکیزگی همیشگی در عین زیبایی ظاهری حفظ می شود و در نهایت از نزدیک شدن گربه و حشره بدلیل ایجاد بوی ناپسند برای این موجودات ممانعت بعمل می آید .
استفاده از نانو سطل و نانو کیسه زباله به ویژه در بیمارستان ها و کارخانه ها به علت تولید ضایعات خطرناک بیمارستانی و صنعتی بسیار ضروری است .
این مخترع جوان هزینه پژوهش و تولید نمونه محصول را 74 میلیون تومان اعلام کرد .
خلفی نژاد رئیس بنیاد نخبگان فارس گفت : این اختراع اردیبهشت امسال به شماره 69838 در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسیده است .
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۹:۴۸
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در