تهران محدود شد

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: در طرح جدید تهران محدوده شهر به 630 کیلومتر مربع محدود شده است.

علیرضا جاوید در مراسم رونمایی از طرح تفصیلی شهر تهران که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: طرح جامع شهر تهران در سال 87 تصویب و اجرا شد و در ادامه آن تهیه طرح تفصیلی آغاز و در پنجم فروردین امسال به همه واحدهای اجرایی در شهرداری ابلاغ شد. وی ادامه داد: یکی از رویکردهای متفاوت طرح تفصیلی شهر تهران در مقایسه با طرح‌های گذشته کالبدی در پایتخت، نگرش به نوع پلاک و املاک است که در طرح‌های گذشته کاربری‌ها به صورت تک پلاک تعریف می‌شد اما در حال حاضر طرح تفصیلی به صورت پهنه بندی تفکیک پلاک‌ها را مشخص می‌کند.

جاوید تصریح کرد: 4 پهنه اصلی در طرح تفصیلی شهر تهران تعریف شده که این پهنه‌ها به 10 زیر پهنه تک کدی، 25 زیر مجموعه 2 کدی تقسیم شده است و 55 زیر مجموعه 3 کدی نیز برای پهنه‌های طرح تفصیلی تعریف شده است. وی با بیان اینکه نخستین بار است که تمام اطلاعات جزء حوزه شهرسازی تحت عنوان ضوابط طرح تفصیلی بدون مراجعه حضوری به شهرداری در سایت شهرداری تهران فراهم شده است، اظهار داشت: در سایت مربوط به طرح تفصیلی قابلیت استعلام نرم افزاری مشخصات املاک با استفاده از کد نوسازی وجود دارد و شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت شهرداری تهران‌به نشانی www.tehran.ir مشخصات ملک خود در طرح تفصیلی جدید را استعلام کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه گفت: بارگذاری دفترچه 64 صفحه‌ای ضوابط طرح تفصیلی جدید شهر تهران در سایت شهرداری صورت گرفته که بر اساس آن امکان اطلاع یافتن از جزئیات این طرح از طریق مراجعه به این ضوابط فراهم شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر نخستین روزهای اجرای طرح تفصیلی را پشت سر می‌گذاریم، خاطرنشان کرد: افق اجرایی طرح تفصیلی جدید شهر تهران 15 ساله است که 5 سال نخست اجرای آن از حساسیت بالایی برخوردار است و به نوعی می‌تواند ضمانت حسن اجرای این طرح در سال‌های آینده باشد.

جاوید یادآور شد: یکی از نقاط بارز طرح تفصیلی جدید نگاه ساختاری راهبردی و انعطاف پذیری این طرح است که امکان تدقیق و اصلاح این طرح را با سنجش بازخوردهای اجرای آن فراهم می‌کند. وی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های ممتاز طرح تفصیلی شهر تهران تدقیق حریم پایتخت است زیرا در نخستین طرح جامع شهر تهران وسعت شهر 650 کیلومتر مربع بود که در طرح جامع دوم به 765 کیلومتر مربع رسید ولی در طرح جدید تهران محدوده شهر به 630 کیلومتر مربع محدود شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: نمی‌توان ادعا کرد که طرح تفصیلی جدید بی عیب و نقص است اما می‌توان مدعی بود که اگر پیگیری و نظارت مستمر بر حسن اجرای این طرح داشته باشیم افق طرح دست یافتنی خواهد بود. وی با بیان اینکه حفظ ارتباط شهرداری تهران با مشاوران تهیه طرح تفصیلی در تمام 15 سال اجرای این طرح برقرار خواهد بود، گفت: تدقیق و اصلاح این طرح با حضور مستمر مشاوران در سالهای آتی دنبال خواهد شد.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۸:۵۵
خبرگزاری فارس |
اشتراک در