مشترکین گاز و برق با پرداخت مبالغی بیمه می‌شوند

مجلس به وزارتخانه‌های نفت و نیرو اجازه داد تا در ازای دریافت مبالغی از مشترکین گاز و برق آنها را بیمه کند.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی و در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه 91 در بخش درآمدی جزیی از بند 1 این لایحه را تصویب کردند.

بر اساس این جزء به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت تابعه زیربط اجازه داده شد هر دو ماه به ترتییب مبلغ 500 ریال و 250 ریال از هر واحد مسکونی روستایی به مبلغ یک هزار ریال و 500 ریال از هر واحد مسکونی شهری اخذ نماید و از طریق آن مشترکین گاز و برق را از طریق شرکتهای بیمه‌ای با برگزاری مناقصه بیمه کند.

در جریان رسیدگی به این بخش از لایحه غضنفر آبادی نماینده‌ی بم در تذکری این جز را مغایر با اصل 4 قانون اساسی دانست و گفت: اخذ چنین مبالغی از مردم بدون این که آنها بدانند ممکن است مشکل شرعی داشته باشد و مطابق با موازین شرعی نباشد.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر تاکید کرد: که حکومت سلامی می‌تواند بر اساس منافع مردم دست به چنین اقداماتی بزند.

به گزارش ایسنا، علیرضا محجوب نماینده‌ی تهران نیز در ادامه با استناد به اصول 46 و 47 قانون اساسی در اخطاری گفت: طبق این اصول هر فردی مالک کسب و کار خود است که این جزء این مالکیت را نقض می‌کند چرا که بیمه کردن افراد به اختیار خودشان است و نباید این اختیار به شرکت خاصی داده شود.

وی با بیان این که این بند ماهیت بودجه‌ای ندارد گفت: این موضوع احتیاج به مصوبه قانونی دارد.

در ادامه موید حسینی فرد نماینده‌ی مردم خوی نیز با استناد به اصول 9 و 29 قانون اساسی در اخطاری اظهار داشت که در حال حاضر برخی از شرکتهای بیمه‌ای در حال لابی‌کردن در مجلس هستند تا بتوانند بحث بیمه‌ی مشترکین گاز و برق را در دست گیرند، در این رابطه باید دقت لازم انجام شود تا محل سوء استفاده قرار نگیرد.

  در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده‌ی ارومیه نیز با استناد به ماده 179 قانون اساسی در تذکر گفت: نماینده‌ی دولت باید از پشت تریبون مجلس توضیح دهد که در سال گذشته از این مبالغ دریافتی به چند خانوار خسارت داده است.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی از نماینده‌ی دولت خواست تا در مورد تعداد افراد تحت پوشش بیمه و مکانیزم‌های این سازمان توضیح دهد.

در این هنگام نماینده‌ی دولت در پشت تریبون حاضر شد و گفت: طبق اطلاعاتی که رئیس شرکت ملی گاز به ما دادند 14 و نیم میلیون مشترک گاز داریم که از این تعداد در سال گذشته 8 میلیارد دلار بر اساس این مبالغ دریافت شده و به شرکت بیمه ایران به عنوان طرف قرارداد بیمه گر داده‌ایم.

وی افزود: تاکنون 710 خانوار خسارات خود را دریافت کرده‌اند. از این رو وجود این این جزء از لایحه در بودجه سلامت افراد و مشترکین را تامین می‌کند.

به گزارش ایسنا، سرانجام این جزء از لایحه علیرغم پیشنهاد نادر قاضی‌پور برای حذف آن رای لازم را به دست آورد و به تصویب مجلس رسید.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۹:۳۳
ایسنا |
اشتراک در