دستگیره هوشمند در با قابلیت گرفتن پیغام!

دستگیره هوشمند با قابلیت باز و بسته شدن بر اساس شیوه لمس، گوشی تلفن هوشمند با قابلیت سکوت با ادای حالت هیس و صندلی هوشمند با قابلیت تنظیم نور اتاق بر اساس حالت نشستن فرد در میان کاربری‌های بسیار جدید حسی تیم تحقیقاتی «دیزنی» و دانشگاه «کارنگی ملون» قرار دارد.
فناوری حسی «توشی(Touché)» نوعی حسگر لمسی خازنی بوده که از قاعده کلی انواع صفحات لمسی موجود در گوشی‌های هوشمند بهره می‌برد، اما بجای حس علائم الکتریکی در یک فرکانس مانند صفحه لمسی عادی، این شیوه به نظارت بر علائم خازنی در طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها می‌پردازد.

حسگر خازنی پیچیده فرکانس (SFCS) این قابلیت را اعطا می‌کند که نه تنها یک رویداد لمسی را شناسایی کرده، بلکه تنظیمات پیچیده دست یا بدن را در زمان لمس تشخیص دهد. در این حالت، جسم شیوه لمس خود را احساس کرده یا حتی ممکن است وضعیت بدن فرد را در آن لحظه درک کند.

«SFCS» یک سیستم قدرتمند بوده و می‌تواند با استفاده از تنها یک الکترود حسگر، اجسام روزمره را ارتقا بخشد. برخی اوقات در مورد اجسامی مانند دستگیره در و دیگر اجسام رسانا، جسم مورد نظر می‌تواند خود به شکل یک حسگر عمل کرده و نیازی به هیچ تغییراتی نخواهد بود. حتی بدن انسان یا بدنه آب نیز می‌تواند به عنوان یک حسگر عمل کند.

هر دو سیستم «توشی» و «صفحات لمسی گوشی‌های هوشمند» مبتنی بر پدیده‌ای موسوم به «کوپلینگ خازنی» هستند. در یک صفححه لمسی خازنی، سطح با یک رسانای شفاف با قابلیت انتقال علائم الکتریکی پوشش داده می‌شود. این علائم با تماس انگشت فرد با صفحه دگرگون شده و به ارائه یک مسیر جایگزین برای بار الکتریکی می‌پردازد. با نظارت بر تغییرات درون علائم الکتریکی، دستگاه می‌تواند لحظه تماس را تعیین کند.

این در حالیست که «توشی» با نظارت بر طیفی از فرکانس‌های علائم قادر به استنتاج اطلاعات بیشتری است. بافتهای مختلف بدن از خواص خازنی متفاوتی برخوردار بوده، از این رو نظارت بر طیفی از فرکانس‌ها می‌تواند به شناسایی شماری از مسیرهای مختلف حرکت بارهای الکتریکی در بدن منجر شود.

با این‌حال، به واقعیت درآوردن این اطلاعات «SFCS» نیازمند بررسی صدها نقطه داده است. با سریعتر و ارزانتر شدن ریزپردازشگرها، اکنون استفاده از «SFCS» در رابط‌های صفحه‌لمسی عملی است.

در میان کاربری‌های ممکن برای این فناوری می‌توان به دستگیره در هوشمند اشاره کرد که بسته به شیوه لمس و گرفتن آن با یک یا دو انگشت یا فشار بر روی آن، می‌توان آن را برای بسته یا باز کردن، ورود مهمان و یا گذاشتن پیغام برنامه‌ریزی کرد.

همچنین این محققان از «SFCS» برای ارتقای صفحات لمسی استفاده کرده تا نه تنها از انگشت، بلکه از دیگر وضعیتهای دست نیز برای کنترل استفاده کند. برای مثال آنها به ساخت یک معادل برای گزینه «راست کلیک» ماوس، زوم داخل و خارج یا عملکردهای کپی/چسباندن، بسته به حرکات دست بر روی صفحه پرداخته‌اند.

این محققان همچنین توانستند حرکات بدن مانند لمس انگشتان، گرفتن دستها و پوشش گوشها را با پوشاندن الکترود بر روی اجسام ارزیابی کنند. از چنین حرکاتی می‌توان برای کنترل گوشی‌های تلفن همراه هوشمند یا دستگاه‌های دیگر استفاده کرد.

محققان همچنین با اتصال یک الکترود به هر گونه وسیله آبی نشان دادند که آنها می‌توانند برخی حرکات بدن را مانند فروبردن انگشتان در آب، فرو بردن دست یا قرار دادن کل دست در زیر آب شناسایی کنند. از این احساس لمسی در مایعات می‌توان در اسباب‌بازی‌ها، بازی‌ها و لوازم مرتبط با مواد غذایی استفاده کرد.

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۸:۵۷
ایسنا |
اشتراک در