طرح انتقال آب شمال به تهران کلید خورد

در حالی که طرح انتقال آب خزر به مرکز ایران از روزهای آخر فروردین‌ماه کلید خورده است تا آب دریای خزر را به مقاصد تشنه خود برساند، همزمان پروژه دیگری برای انتقال آب از سرچشمه‌های شمال کشور به تهران و شهرهای اطراف درحال پیگیری است.
براساس طرح جدیدی که شرکت آب منطقه‌ای تهران آن را دنبال می‌کند، آب سرچشمه‌های شمال کوهستان البرز و منطقه خزر به تهران منتقل خواهد شد. به این صورت که آب از ارتفاع‌های 2000 و 3000 البرز شمالی و منابع آبی سردآب‌رود و چالوس برای مصرف در استان‌های تهران، البرز و قزوین (مناطق جنوبی کوهستان البرز) منتقل خواهد شد.

در شرایطی که انتظار می‌رود با اجرای این طرح کمبود آب در استان‌های تهران، البرز و بخش‌هایی از استان قزوین از طریق طرح انتقال آب بین حوزه‌ای از سرچشمه‌های البرز شمالی برطرف شود، مقاصد اصلی آب انتقال یافته توسط این طرح، استان تهران، استان البرز و شهرهای جدید پرند و هشتگرد هستند که جمعیت زیادی به واسطه ساخت مسکن مهر در آن‌ها ساکن شده است. همچنین بخش‌هایی از استان قزوین نیز از این آب بهره‌مند خواهند شد.

در این زمینه معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای تهران به انجام مراحل اولیه شناسایی و مطالعه طرح انتقال آب از مناطق شمالی البرز به مناطق جنوبی البرز یا سامانه انتقال آب از ارتفاعات 2000 و 3000 تنکابن، اشاره و اظهار کرد: یکی از نیازهای مناطق جنوبی البرز تامین بیش از 600 میلیون مترمکعب آب برای مصارف شرب و کشاورزی است که در سال‌های آینده با آن روبرو خواهد شد.

محمدرضا بختیاری مطالعه و طراحی پروژه انتقال آب از ارتفاعات 2000 و 3000 را مهم و حیاتی توصیف کرد و گفت:‌ این طرح از میزان آب مازاد در مناطق شمالی البرز و با در نظر گرفتن حقابه‌های زیست محیطی در حال طرح ریزی است تا علاوه بر تامین آب مورد نیاز استان‌های تهران، البرز و قزوین به انتقال و تامین آب مورد نیاز استان مازندران نیز کمک کند.

وی همچنین تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های اساسی این طرح آبی، انتقال ثقلی و بدون پمپاژ آب از مناطق شمالی و به جنوبی البرز است که در مقایسه با دیگر طرح‌های آبی در حال اجرا در سطح کشور از هزینه‌های تامین آب کمتری برخوردار خواهد بود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره طرح انتقال آب از شمال به جنوب البرز تصریح کرد: افزایش جمعیت در مناطق جنوب البرز و آب مازاد موجود در شمال آن یکی از دلایل شکل‌گیری طرح است که امید می‌رود با نکات مثبت موجود در آن بتواند به تامین نیاز آبی کمک شایانی کند.

ماجرای کامل انتقال آب شمال به تهران

نخستین بار در آبان ماه گذشته بود که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از انجام مطالعات برای طرحی خبر داد که با هدف تامین نیاز روزافزون تامین آب پایتخت و حومه، انتقال آب بین حوزه‌ای از شمال البرز به جنوب البرز را در دستور کار داشت.

خسرو ارتقایی در آن زمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: در حال انجام مطالعات طرح انتقال آب "البرز شمالی" هستیم و امیدواریم که تا یک ماه آینده بتوانیم این مطالعات را به نتیجه برسانیم و درصورت نهایی ظرف دو تا سه سال این طرح را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در پاسخ به سوال ایسنا که این پروژه چه حجمی از آب را از سرچشمه‌های شمال کشور به مرکز انتقال خواهد داد؟ گفت: مطالعات فعلی و بررسی ‌های اولیه نشان می‌دهد که بین 200 تا 300 میلیون متر مکعب در سال پتانسیل وجود دارد که منتقل شود که معادل هشت متر مکعب در ثانیه خواهد بود.

این درحالی است که طرح انتقال آب از سرچشمه‌های دز به شهر قم و کویر مرکزی که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های انتقال آب حوزه به حوزه تاکنون بوده است، سالانه 180 میلیون متر مکعب (معادل شش متر مکعب برثانیه) آب را انتقال می‌دهد.

وی در آن زمان در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح برای چه زمانی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این طرح اکنون در مرحله مطالعات شناختی است و اگر مطالعات اولیه در کمیته تخصیص وزارت نیرو به تصویب برسد می‌توانیم باتوجه به گستردگی طرح می‌توانیم از روش‌های طرح و اجرا جلو برویم و هم‌زمان با تکمیل مطالعات می‌توانیم عملیات اجرایی حفاری، زمین‌شناسی و ... را انجام دهیم که پروژه تا سه‌سال آینده عملیاتی و اجرایی شود.

البته براساس این مطالعه، این طرح حق‌آبه مناطق شمالی کشور یعنی استان مازندران چه در بخش تنکابن و چه در بخش چالوس و دیگر مناطقی که از آب این سرچشمه‌ها استفاده می‌شود را نیز در خود دیده و با اجرای این طرح انتقال آب به مناطق شمالی کشور نیز افزایش پیدا می‌کند.

به گفته مسئولین وزارت نیرو، اجرای طرح به‌گونه‌ای نخواهد بود که با انتقال آب از حوزه خزر به جنوب البرز، این مناطق دچار کمبود شوند و براساس این طرح مناطق 2000، 3000، تنکابن و چالوس با اجرای این طرح از منابع آبی بیشتری برخوردار خواهند شد.

بحران کمبود آب تهران جدی است

به گزارش ایسنا، پیشتر مسئولان تامین آب تهران با مطرح کردن این هشدار که در سال‌های آینده پایتخت با مشکلات جدی برای تامین آب مواجه خواهد شد، از برنامه‌هایی برای مواجهه با این بحران خبر داده بودند که به نظر می‌رسد طرح انتقال آب از شمال به تهران یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها باشد.

تهران در حالی که تنها دو درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص داده، 19 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و این در حالی است که سرانه مصرف آب تهرانی‌ها سالانه 375 متر مکعب است که 20 درصد سرانه مصرف آب کل کشور را شامل می‌شود.

بر این اساس، کسری 300 میلیون متر مکعبی آب در افق 1410 درحالی است که با توجه به تراکم جمعیت در شهرهای تهران و البرز، در سال های آتی با کمبود شدید آب مواجه خواهیم شد و در همین راستا شرکت آب منطقه ای تهران طرحی را به منظور انتقال آب از ارتفاعات 2000 و 3000 تنکابن به کرج و سپس انتقال آن توسط تونل به تهران در دست مطالعه و اجرا دارد.

براساس این گزارش، در افق 1405 میزان آب مورد نیاز در سطح استان تهران بالغ بر پنج میلیارد متر مکعب خواهد بود که از این میزان حدود دو میلیارد متر مکعب برای مصرف شرب شهروندان، نیم میلیارد متر مکعب به منظور استفاده در صنعت و دو و نیم میلیارد آن نیز برای مصارف کشاورزی استفاده خواهد شد که برای حل این مشکل باید از طریق صرفه‌جویی در مصرف آب، استفاده از پساب و بازچرخانی آب چاره‌اندیشی شود.

همچنین تهرانی‌ها با بهره برداری از تونل انتقال آب کرج ـ تهران، قادر خواهند بود آب را از طالقان و کرج هم زمان به تهران انتقال دهند و این در شرایط خاص برای شرکت آب منطقه ای تهران حائز اهمیت خواهد بود.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۲:۲۰
ایسنا |
اشتراک در