نگاهی به سازه‌های ساخت بشر که گردشگری جهانی را رونق داده‌اند

در سال‌های اخیر 15 سازه‌ی ساخت دست بشر در 13 کشور جهان صنعت گردشگری کشورهایشان را رونق داده‌اند.

 طی سال‌های اخیر کشورهای مختلف جهان تلاش‌های فراوانی برای جذب گردشگر انجام داده‌اند. در این راستا در سال‌های اخیر 15 سازه‌ی ساخته دست بشر در 13 کشور جهان صنعت گردشگری کشورهایشان را رونق داده‌اند.

** «تاج محل» در هند

بنای تاریخی مشهور «تاج محل» در هند که در سال 2011 میزبان بیش از 9 میلیون گردشگر بود، در سال‌های اخیر به جاذبه‌ی نخست گردشگری هند تبدیل شده و هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا است.

«تاج‌ محل» که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است، در قرن هفدهم میلادی به‌ دستور یکی از پادشاهان مغول هند به نام «شاه‌ جهان» برای اثبات علاقه‌اش به همسرش در مدت 22 سال ساخته شد. این بنا که در شمال شهر «آگرا» در منطقه‌ی گوجرات و در 400 کیلومتری دهلی‌نو واقع شده است، نمایی از سنگ مرمر سفید دارد و طبق بررسی‌های باستان‌شناسان با استفاده از 20 هزار قطعه‌سنگ مرمر روی سکویی عظیم از مرمر بنا شده است.

نمای این بنای تاریخی در سال‌های اخیر به‌دلیل آلودگی‌های محیطی ناشی از فعالیت‌های معادن منطقه‌ی گوجرات، صدمه دیده و رنگ آن از سفید به زرد متمایل و ترک‌هایی نیز در آن ایجاد شده و مناره‌ی جنوب‌غربی تاج‌محل نیز از سال 2009 تاکنون در حدود چهار سانتی‌متر کج شده است.

از سوی دیگر، مقامات صنعت گردشگری هند در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان این بنای تاریخی انجام داده‌اند که از آن جمله به توسعه‌ی فرودگاه شهر آگرا که شامل احداث چند ترمینال جدید و نصب تجهیزات لازم برای فعالیت شبانه‌روزی است، توسعه‌ی باغ مجموعه، استاندارد کردن هتل‌های منطقه‌ی آگرا، تبلیغ در شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی و تسهیل شرایط صدور ویزا برای گردشگران خارجی می‌توان اشاره کرد.

** قصر «پوتالا» در چین

قصر «پوتالا» با بیش از 1000 اتاق، در منطقه‌ی تبت کشور چین، صومعه‌ی مقدس بودائیان و اقامتگاه سابق دالایی لاما است که در شهر لهاسا قرار دارد. این قصر که در فهرست میراث جهانی سازمان «یونسکو» نیز به ثبت رسیده، از سال‌ها قبل به یک موزه تبدیل شده بوده و در آن بیش از 20 هزار مجسمه و آثار ارزشمند هنری به نمایش درآمده‌اند. قصر پوتالا که شامل قصر سفید، قصر سرخ و ساختمان‌های کوچک است، بر فراز کوهستان سرخ در مرکز دره‌ی لهاسا و در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح زمین واقع شده و از شاهکارهای معماری تبتی محسوب می‌شود.

** «خانه اپرا سیدنی» در استرالیا

«خانه‌ی اپرا سیدنی» که در شهر بندری سیدنی استرالیا واقع شده است، یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم از لحاظ هنر معماری بوده و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور محسوب می‌شود.

این ساختمان عظیم که تنها پوسته‌ی حلزونی شکل آن شامل یک میلیون و ۵۶ هزار تکه سنگ گرانیت سوئدی است، توسط یک آرشیتکت دانمارکی طراحی و ساخته شده و در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۳ گشایش یافت. خانه‌ی اپرا سیدنی شامل پنج سالن تئاتر، پنج سالن تمرین نمایش، دو سالن اصلی، چهار رستوران و تعداد زیادی فروشگاه بوده که روزانه میزبان هزاران گردشگر از کشورهای مختلف جهان هستند.

** برج «خلیفه» در امارات

برج «خلیفه» یا برج دبی که در شهر دبی امارات واقع شده است، نام آسمان‌خراشی با 828 متر ارتفاع در ۱۶۳ طبقه است که در حال حاضر بلندترین سازه‌ی ساخته‌ی دست بشر به شمار می‌رود. این برج که با الهام از معماری اسلامی طراحی شده است، طی شش سال ساخته شده و در چهارم ژانویه‌ی ۲۰۱۰ گشایش یافت. برج خلیفه بیش از یکهزار آپارتمان، ۴۹ طبقه‌ی اداری، ۴ استخر و یک کتابخانه‌ی مخصوص ساکنان و همچنین هتل آرمانی با ۱۶۰ اتاق به طراحی جورجیو آرمانی را در خود جای داده و روزانه میزبان هزاران گردشگر از کشورهای مختلف جهان است.

** برج «پیزا» در ایتالیا

برج «پیزا» در شهر پیزا کشور ایتالیا واقع شده که به دلیل کج بودن، عنوان مشهورترین برج جهان را یدک می‌کشد. ساخت این برج با ۸۵ متر طول و 14 هزار و 500 تن وزن، 176 سال طول کشید و در سال 1350 میلادی به پایان رسید. از آن زمان تاکنون طی قرن‌ها به طور مداوم بر میزان انحراف این برج افزوده شده و به عنوان نماد شهر پیزا و یکی از نمادهای کشور ایتالیا که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده، سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است.

** مسجد «ایاصوفیه» در ترکیه

مسجد «ایاصوفیه» که از عظیم‌ترین‌ آثار تاریخی برجای‌ مانده‌ از تمدن‌ بیزانس است، یکی از مقاصد گردشگری شهر استانبول و کشور ترکیه است و سالانه میزبان نزدیک به سه میلیون گردشگر از سراسر جهان است. این مسجد‌ که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده، پیش‌ از فتح‌ استانبول‌ توسط‌ مسلمانان یک کلیسا بود و سپس توسط «سلطان‌ محمد فاتح‌» به‌ یک مسجد و در نهایت در سال ۱۹۳۵ به یک موزه‌ تبدیل‌ شد‌. عظمت و زیبائی مسجد «ایاصوفیه»، گنبد آن و ظرافتی که معماران اولیه در ساخت آن به خرج دادند، در طول قرن‌ها همواره موضوع بحث و تحسین تاریخدانان، معماران و مهندسین بوده‌ است.

** برج «ایفل» در فرانسه

برج «ایفل» در شهر زیبای پاریس در کشور فرانسه تا سال 1929 میلادی مرتفع‌ترین ساختمان جهان است و در حال حاضر در کنار موزه‌ی لوور و کاخ ورسای، یکی از سه جاذبه‌ی اصلی گردشگری این کشور به شمار می‌رود.

این برج توسط معماری به نام «گوستاو ایفل» در سال 1889 میلادی به عنوان هسته‌ی مرکزی نمایشگاه بین‌المللی پاریس ساخته شد. برج ایفل تا 10 سال پس از ساخت بدون آسانسور بود و بازدید‌کنندگان مجبور بودند برای تماشای منظره‌ی شهر پاریس از هزاران پله بالا بروند تا اینکه در سال 1899 به آسانسور مجهز شد.

این برج در سال‌های بعدی نیز به میله‌های حفاظتی با هدف جلوگیری از اقدام به خودکشی بازدید‌کنندگان، آسانسور‌های هیدرولیکی و دستگاه‌های امنیتی مجهز به فن‌آوری اشعه‌ی ایکس مجهز شد. نکته‌ی جالب توجه دیگر درباره‌ی برج ایفل، نحوه‌ی رنگ‌آمیزی آن است. طبق گفته‌ی مسؤولان این برج، یک گروه 30 نفره از نقاشان برای رنگ کردن این برج به 18 ماه زمان نیاز دارند. ارتفاع برج ایفل نیز بر اساس درجه‌ی حرارات هوا تا 15 سانتیمتر تغییر می‌کند و در هوای شفاف و تمیز می‌توان تا چهل مایل دورتر را هم از بالای این برج مشاهده کرد.

** «اهرام ثلاثه» در مصر

مجموعه‌ی «اهرام ثلاثه» یا «اهرام جیزه» که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌ و از آن به عنوان تنها بازمانده‌ی عجایب هفت‌گانه‌ی جهان باستان نام برده می‌شود، در حاشیه‌ی شمالی قاهره در کشور مصر واقع شده و سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان هستند.

قدمت اهرام ثلاثه به سلسله‌ی چهارم فراعنه تمدن مصر باستان بازمی‌گردد و مساحت کل منطقه‌ی تاریخی «جیزه» نیز در حدود هشت کیلومتر مربع است. سه هرم اصلی این مجموعه خوفو، خفره و منکور بوده و علاوه‌بر آنها چندین هرم کوچک‌تر، مجسمه‌ی ابوالهول و کشتی بزرگ مصری متعلق به 2500 سال پیش از میلاد نیز در منطقه‌ی جیزه قرار دارند. این هرم‌ها که قدمتی حدود 4500 سال دارند، با رمز و راز و علوم پنهانی در ارتباط بوده و نمادهای حکمت ازلی، سرزمین مصر، پایداری ابدی و فنون جادوگری بوده‌اند و اهرام ثلاثه نیز نقطه‌ی اوجی در تکامل شیوه‌ی‌ معماری مقبره‌های مصریان باستان هستند.

اهرام ثلاثه مقصد نخست گردشگری مصر است و از چند سال قبل پروژه‌ی ارتقاء سیستم امنیتی و امکانات رفاهی منطقه‌ی «جیزه» آغاز شده و فاز اول آن در سال ‌2008 به بهره‌برداری ‌رسید. با اجرای این پروژه که از آن به‌عنوان پروژه‌ی مدرنیزه کردن اهرام ثلاثه نیز نام برده می‌شود، فعالیت دست‌فروشان و شتربانان در این منطقه ممنوع شد و برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به اهرام ثلاثه توسط گردشگران، دوربین‌هایی مداربسته نصب شده‌اند و تعداد گردشگران کنترل می‌شود.

** کلیسای «وست مینستر» در انگلیس

کلیسای «وست مینستر» که در مرکز شهر لندن در کشور انگلیس واقع شده، در سال‌های اخیر در کنار برج ساعت «بیگ بن» و موزه‌ی بریتانیا، به یکی از سه جاذبه‌ی اصلی گردشگری لندن تبدیل شده است.

این کلیسا که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده، در سال 616 میلادی به سبک معماری گوتیک ساخته شد و مکان سنتی مراسم تاج‌گذاری، ازدواج و تدفین پادشاهان انگلیس است. دو برج غربی کلیسای وست مینستر در سال‌های ۱۷۲۲ و ۱۷۴۵ ساخته شدند و در قرن 19 میلادی مورد مرمت اساسی قرار گرفت. در این کلیسا همچنین افراد مشهوری دفن شده‌اند که از آن جمله می‌توان به پادشاهانی همچون هنری سوم، ریچارد دوم و ادوارد ششم و دانشمندانی همچون «ایزاک نیوتن» و «چارلز داروین» اشاره کرد.

** معبد «پانتئون» در ایتالیا

معبد «پانتئون» در شهر تاریخی رم ایتالیا با قدمتی نزدیک به 2000 سال، با داشتن یکی از بزرگترین گنبدهای جهان که جزء شگفتی‌های دنیای معماری به شمار می‌رود، از سال‌ها قبل به یکی از جاذبه‌های گردشگری ایتالیا تبدیل شده است.

این گنبد پوسته‌ای بتونی دارد که به تدریج در سمت قاعده‌ بر ضخامتش افزوده می‌شود. در مرکز این گنبد همچنین سوراخی گرد به نام «چشمه‌ی نور» یا «نورگیر» به قطر ۹ متر تعبیه شده است که رو به آسمان باز شده و تنها منبع نور برای تأمین روشنایی داخل بنا است. کف پانتئون که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده، از تصاویر زیبایی بهره می‌برد و از بلندترین نقطه گنبد 43 متر فاصله دارد.

** شهر «پترا» در اردن

شهر تاریخی «پترا» در کشور اردن که متعلق به دوران پیش از تاریخ بوده و در سال 1812 میلادی توسط یک باستان‌شناس سوییسی کشف شد، در سال‌های اخیر به مقصد نخست گردشگری این کشور تبدیل شده است.

این شهر تاریخی که در سال‌های دور بخشی از شهر باستانی «ناباتایان» محسوب می‌شده، در تقاطع راه‌های اصلی کاروان‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کرده‌اند، قرار داشته است. معبد باستانی «پترا» یک اثر تاریخی نیمه‌کاره است که در صخره‌ای بزرگ ساخته شد و داخل آن مملو از دالان‌ها و دهلیزهای اسرارآمیز است.

شهر تاریخی پترا یکی از مشهورترین بناهای جهان محسوب می‌شود و به‌ دلیل استفاده از نوع خاصی از معماری با تلفیق معماری سنتی شرقی و معماری یونانی، در سال 1985 میلادی در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شده است.

البته با انتخاب شهر پترا به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی جهان از نگاه مردم دنیای مدرن در سال 2007 و ساخت یک مجتمع گردشگری در کنار آن، تعداد گردشگران این شهر به‌طور چشمگیری افزایش یافته و این امر وارد ‌شدن صدمه را به شهر تاریخی پترا در پی داشته است.

** «ماچوپیچو» در پرو

شهر تاریخی «ماچوپیچو» در کشور پرو که در سال 2011 یکصدمین سال کشف آن جشن گرفته شد، در این سال با میزبانی از بیش از دو میلیون گرشگر، عنوان مقصد نخست گردشگری پرو و یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است.

این شهر تاریخی در 24 جولای سال 1911 میلادی توسط یکی از باستان‌شناسان دانشگاه ییل آمریکا به نام هیرام بینگهام کشف شد. بینگهام پس از کشف بقایای پایتخت اینکاها به‌ دنبال کشف بقایای دژ مشهور تمدن اینکاها بود، اما او مسیر را اشتباه رفت و از منطقه‌ای کوهستانی که «ماچوپیچو» در آن واقع شده بود سر درآورد. در طول سال‌ها، ماچوپیچو یک شهر دژ نظامی، مکانی مذهبی و محل استقرار چند کاخ متعلق امپراطوران اینکاها بوده است.

«بینگهام» آثار تاریخی زیادی در بقایای این شهر تاریخی کشف کرد که بخش عمده‌ی آنها برای سال‌ها در موزه‌ی دانشگاه ییل نگهداری می‌شدند تا اینکه پس از سال‌ها به پرو بازگردانده شدند. ماچوپیچو که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسیده، در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی دنیای مدرن انتخاب شد و چندین سال نیز در فهرست میراث جهانی در خطر این سازمان قرار داشت تا اینکه سرانجام از این فهرست خارج شد.

** مجسمه «آزادی» در آمریکا

مجسمه‌ی «آزادی» در آمریکا که در جزیره‌ی آزادی در دهانه‌ی رود «هودسون» در بندر نیویورک قرار دارد، از نظر شمایل ظاهری به مجسمه‌ی باستانی غول رودس شباهت‌هایی داشته و توسط فرانسه در سال 1886 به آمریکا اهدا شد.

مجسمه آزادی که سازندگان آن «فردرید آوگوسته»، «بارتولدی» و «گوستاو آیفل» بوده‌اند، مجسمه‌ی زنی است که مشعلی را به دست راست خود گرفته و با دست چپ خود نیز لوحی را نگه داشته است. این مجسمه که ارتفاع کلی آن از سطح تا نوک مشعل 93 متر است، سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است.

** «کلزیوم» در ایتالیا

بنای «کلزیوم» در شهر تاریخی رم ایتالیا با قدمتی نزدیک به 2000 سال که در مرکز یکی از شلوغ‌ترین مناطق این شهر قرار گرفته است، از سال‌ها قبل به یکی از جاذبه‌های گردشگری ایتالیا تبدیل شده است. از سال 2010 بازدید از تونل‌های زیرزمینی این بنای تاریخی که از دهه‌ی 70 میلادی ممنوع شده بود، پس از پایان پروژه‌ی مرمت آغاز شد و گردشگران می‌توانند از زیرزمین مخوف این بنای کلزیوم دیدن کنند.

این تونل‌ها در گذشته مکان‌هایی ترسناک و وحشتناک برای انسان‌ها و حیوانات بود و انسان‌های زیادی در هزاران سال قبل آخرین ساعات عمر خود را در این تونل‌ها تجربه کردند. این تونل‌ها علاوه بر این‌که مکان زندانی شدن گلادیاتور‌ها بوده‌، مکانی برای نگهداری حیوانات وحشی بوده‌اند که ناگهان از طریق درهای مخفی وارد میدان کلزیوم شده و به گلادیاتورها حمله می‌کرده‌اند.

کلزیوم رم که به عنوان زیباترین کلزیوم ایتالیا، روزانه میزبان هزاران گردشگر است، با گنجایش 50 هزار تماشاگر، در سال 70 بعد از میلاد در زمان فرمانروایی یکی از امپراتورهای تمدن رم باستان به نام «وسپاسیان» احداث شد و سپس در سال‌های بعد توسط «تیتوس»، پسر «وسپاسیان» گسترش یافت.

**مجسمه «آزادی مسیح» در برزیل

مجسمه‌ی «آزادی مسیح» در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل که یک در نظرسنجی جهانی در سال 2007، در شمار یکی از عجایب هفتگانه‌ی جهان از نگاه مردم دنیای مدرن قرار گرفت، در نوک کوه «کورکووادو» قرار دارد. ساخت این مجسمه با 38 متر ارتفاع در سال 1926 در ارتفاع 710 متری توسط مجسمه‌ساز بزرگ فرانسوی «پل لندوسکی» آغاز شد و ساخت آن پنج سال به طول انجامید. مجسمه‌ی آزادی که حضرت مسیح (ع) را در حالیکه دستان خود را کاملا باز کرده نشان می دهد، در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد برتر گردشگری برزیل تبدیل شده است.

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۸:۵۶
ایسنا |
اشتراک در