باغ کتاب تهران افتتاح خواهد شد

رییس 'باغ کتاب' تهران با ابراز امیدواری از افتتاح این مجموعه بزرگ فرهنگی در سال جاری تاکید کرد ،راه اندازی 'باغ کتاب' سبب ارتقای نشر کشور به لحاظ محتوایی، کیفی و کمی می شود.
علی اکبر اشعری در نشست 'باغ کتاب' در سرای اهل قلم بیست و پنجمین نمایشگاه بین الملی کتاب تهران افزود: یکی از مهمترین مسایلی که مطالعه در کشور را به امری جریان ساز و تاثیرگذار بدل می کند مساله تبلیغات است و بدون شک برگزاری یک نمایشگاه باشکوه مانند نمایشگاه کتاب تهران به مدت 10 روز نمی تواند بار این مسوولیت را در طول سال به دوش بکشد.

وی ادامه داد: سال 1371 در دیدار مقام معظم رهبری از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ایشان فرمودند که کاش می شد شرایطی را فراهم کرد که چنین نمایشگاهی در تمام طول سال در اختیار مردم قرار گیرد و انس مردم با مطالعه و کتاب به امری مداوم بدل شود.

رییس سابق کتابخانه ملی حضور پرشور مردم طی 10 روز برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران را نشان دهنده ارزش مطالعه در بین مخاطبان این رسانه ارزشمند دانست و گفت: آرزوی محقق شدن در اختیار داشتن فضایی دائمی و ثابت برای اراده کتاب به عنوان غذای روح و روان انسان ها با افتتاح 'باغ کتاب' در حال تحقق است. در طول سال جاری این مرکز فرهنگی در تپه های منطقه عباس آباد مجاور باغ موزه 'دفاع مقدس' افتتاح خواهد شد.

اشعری ادامه داد: نیروهای عظیم اجرایی و کارشناسی به صورت پیوسته در حال تلاش برای افتتاح این مرکز هستند چرا که باغ کتاب تهران صرفا یک فروشگاه دایمی کتاب نخواهد بود و بنا داریم با توجه به امکانات مدرن و بی بدیل این مرکز به بهترین نحو ممکن برای ارتقای سطح مطالعه و افزایش کیفیت محتوایی کتاب های داخل کشور تلاش کنیم.

اشعری برگزاری نمایشگاه و فروشگاه کتاب به شیوه نمایشگاه بین المللی کتابل تهران را در باغ کتاب منتفی دانست و گفت: در این محل با اختصاص 16 گروه موضوعی تخصصی و توجه به موضوعات میان رشته ای، در طول سال نمایشگاه های موضوعی و تخصصی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این کار علاوه بر کاهش زمان برای دستیابی مخاطبان به کتاب های تخصصی مد نظرشان باعث می شود تا به فراخور تمامی مناسبت های تاریخی و یا بزرگداشت های مولفان بزرگ کشور و یا مشاهیر جهانی همواره شاهد تولید؛ تالیف، توزیع و فروش آثار متناسب فرهنگ و روحیه مردمان کشور خود باشیم.

رییس 'باغ کتاب' تهران یادآورشد: مراجعین با حضور در این باغ، با مکان های مختلف آرمیدن و مطالعه در فضای آرام و آزادی انتخاب کتب رو به رو هستند تا ضمن گذراندن اوقات خود در فضایی آرام، استراحت و مطالعه بخش هایی از کتاب های مد نظر به فراخور سلیقه شان کتاب را در فضایی آرام و بی دغدغه انتخاب کند.

اشعری ادامه داد:میزهای مطالعاتی برای برگزاری رایگان جلسات نقد و بررسی، معرفی کتاب و یا مراسم کتابخوانی برای عموم افراد در نظر گرفته شده که تنها به هماهنگی با مسوولان آن بخش نیازد دارد. همچنین با توجه به در اختیار داشتن 6 سالن مدرن شاهد برگزاری جلسات اکران فیلم، اجرای نمایش و یا برگزاری کنسرت های موسیقی با موضوعات مرتبط با کتاب خواهیم بود.

اشعری افتتاح 'باغ کتاب' را گامی مهم در جهت ارتقای محتوا، کیفیت و کمیت بازار نشر در کشور دانست و گفت: بدون شک با آغاز به کار این مرکز شاهد تحولی عظیم در حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور خواهیم بود و مساله ای به نام سرانه مطالعه با پشتوانه های علمی و اجرایی این مرکز رشد مناسبی را پیش خواهد گرفت.

 مصطفی رحماندوست' شاعر، نویسنده و مسوول بخش کودک و نوجوان 'باغ کتاب' تهران نیز در این نشست گفت: همواره در مباحث علمی مربوط به کتاب کودک این نکته عنوان شده که کتاب برای کودک کالایی مصرفی است نه سرمایه ای و این نکته به هیچ وجه مقدس بودن این رسانه را زیر سوال نمی برد.

وی ادامه داد: کتاب برای کودک باید به اسبابی برای بازی تبدیل شود تا همواره کنار او باشد و باعث انس گرفتن کودک به آن شود، بر همین اساس در 'باغ کتاب' تهران شرایطی را فراهم آورده ایم تا خانواده ها در کنار فرزندانشان در تورهای کوچک کتاب گردی و مطالعه کودکان در این باغ حضور یابند.

رحماندوست ادامه داد: کودکان در 'باغ کتاب' به راحتی می توانند کتاب های مورد علاقه خود را لمس کنند، آنها را انتخاب کنند، چند صفحه ای از آنها را مطالعه و اگر تمایلی به خرید آن کتاب ها داشتند، به تهیه آن اقدام کنند. البته در کنار این فضای مطالعاتی تجهیزات برای بازی و استراحت آینده سازان این کشور در نظر گرفته شده است.

این شاعر کودک و نوجوان یادآورشد: در دوره ای زندگی می کنیم که رسانه های دیجیتال و مقوله اینترنت سهم بسیاری از اوقات کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است اما طی مطالعات بین المللی علمی متاخر ثابت شده که در صورت معرفی کتاب به این افراد به هیچ عنوان این کالا در سایه کالاهای دیجیتال و اینترنتی قرا نخواهد گرفت چرا که اوصولا ما با دو رسانه مجزا محتوایی رو به رو هستیم.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۱:۲۱
ایرنا |
اشتراک در