ساخت سفارت ایران در تاجیکستان

مراسم آغاز عملیات ساخت بنای جدید سفارت ایران در دوشنبه که بر اساس معماری فاخر اسلامی ایرانی ساخته خواهد شد با حضور برخی از مقامات وزارت امور خارجه ایران و تاجیکستان و سفرا و نمایندگان سایر کشورها، برگزار شد.

مدیر کل آسیا و آفریقای وزارت خارجه تاجیکستان در مراسم آغاز ساخت بنای جدید سفارت ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران سهم ارزنده‌ای در حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تاجیکستان داشته است. اردشیر قادری کشور ایران را دارای پیوندهای ناگسستنی و هزار ساله با تاجیکستان دانست و آغاز به کار احداث ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه را موجب افتخار و سرافرازی عنوان کرد.

قادری همچنین ایران را نخستین کشوری خواند که استقلال تاجیکستان را در سال‌های آغازین به رسمیت شناخت و با دیدگاهی خیرخواهانه تا به امروز سهم ارزنده‌ای در حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این کشور داشته است. وی افزود: اطمینان کامل دارم که با انجام یافتن کار احداث بنای سفارت ایران در این محل که خود بیانگر جایگاه والای معماری ایرانی است و همچنین آغاز به کار آن، در فعالیت هرچه بهتر و بیشتر این سفارت، مناسبت‌های حسنه، توسعه و رونق همکاری‌های بین 2 کشور مفید و موثر خواهد بود.

علی اصغر شعردوست سفیر کشورمان نیز با بیان این که سطح مناسبات ایران و تاجیکستان، به لحاظ کمی و کیفی در عالی‌ترین سطح ممکن است، اظهار امیدواری کرد که درخت دوستی 2 کشور روز به روز پرثمرتر شود. وی در بیان مشخصات بنای جدید سفارت ایران، خاطرنشان کرد که مساحت آن، بالغ بر 9 هزار متر مربع و در 3 طبقه و یک طبقه در زیر زمین (مجموعا چهار طبقه) خواهد بود و در معماری این ساختمان، تلاش شده تا از معماری فاخر اسلامی – ایرانی استفاده شود.

سفیر کشورمان همچنین از ساخت بنای یادمان دوستی ایران و تاجیکستان، به ارتفاع 18 متر و بر روی 3 پایه در محوطه ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران خبر داد. شعردوست در شرح 3 پایه این بنا، از یکسو آن را سه پایه کشورهای فارسی زبان جمهوری اسلامی ایران، جمهوری تاجیکستان و افغانستان دانست و از سوی دیگر آن را یادآور برجسته‌ترین مشترکات این 3 کشور یعنی، دین اسلام، نژاد آریایی و زبان فارسی عنوان کرد.

در این مراسم همچنین کیانفر، مدیر عامل شرکت مهندسی مهرآباد و پیمانکار ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد که برای تأمین، گسترش و توسعه روابط دوستی بین دولت‌ها و ملت‌های 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان، بناهای قابل احداث در دستور کار ساخت سفارت را پیام‌آور دوستی بین 2 ملت و دولت ایران و تاجیکستان دانست. وی افزود: این بناها در کنار برخورداری از مصالح و مشخصات فنی دارای پیامی ماندگار برای توسعه هرچه بهتر روابط 2 کشور خواهد بود.

مراسم آغاز به کار احداث ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران، با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، مقاماتی از وزارت امور خارجه کشورمان، مدیر کل حوزه آسیا و آفریقا در وزارت امور خارجه تاجیکستان، هیئت‌های دیپلماتیک مقیم دوشنبه، سفرا و نمایندگان کشورهای افغانستان، قزاقستان، بلاروس، آذربایجان، فرانسه، روسیه، عربستان سعودی و جمعی از شعرا، نویسندگان و اعضای انجمن‌های علمی و ادبی مقیم تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۱:۰۳
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در