بزرگترین کبوتر خانه دنیا در معرض تخریب

زنگ خطر تخریب کبوترخانه چهار برج بزرگترین کبوترخانه جهان در فلاورجان به صدا درآمد.

کبوتر خانه چهار برج یکی از بزرگترین و بی نظیرترین کبوترخانه های جهان است که در روستایی به همین نام از توابع بخش پیربکران شهرستان فلاورجان واقع است. قدمت این بنا بر اساس نوع خاک و پوکی پله ها و فنداسیون آن حدود 400 تا 450 سال تخمین زده می شود. در کنار این کبوترخانه، یک کبوترخانه دیگر وجود داشت که بدلیل عدم توجه مردم و مسئولین در چند روز گذشته تخریب شد. یکی از اهالی روستای چهار برج در رابطه با اهمیت این کبوترخانه گفت: در گذشته بسیاری از گردشگران خارجی به این روستا برای دیدن برجهای کبوترخانه می آمدند.

روح الله یزدانی افزود: این آثار تاریخی که در هیچ جای جهان مانند آن دیده نشده بصورت متروکه رها شده و تبدیل به محلی برای معتادین به مواد مخدر و حیوانات ولگرد شده است. رییس شورای اسلامی روستای چهار برج، دلیل اصلی تخریب این برج را رعایت نکردن حریم آن، درست نکردن راه های آب برای خروج آب باران و عدم رسیدگی سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد.

مجید یزدانی افزود: برغم نامه نگاری هایی که با مسئولین مربوطه صورت گرفته اما بودجه ای برای مرمت این اثر تاریخی تخصیص داده نشده است. وی تاکید کرد: در صورت عدم رسیدگی به کبوترخانه چهار برج، این اثر تاریخی تخریب می شود و تنها باید در عکس ها نشان آن را پیدا کرد. ساختمان برج کبوترخانه ها با وجودی گذشت قرن ها، بدلیل نوع استحکام آنها بسیاری از حوادث طبیعی را سپری کرده و همچنان استوار ایستاده اند اما امروزه بر اثر بی توجهی به حفظ و نگهداری آنها در آستانه نابودی و ویرانی قرار گرفته اند.

در فلاورجان بیش از 100 برج کبوتر وجود دارد که از مهمترین جاذبه های گردشگری در این شهرستان محسوب می شود. کبوترخانه ها بناهای رفیع خشتی مدوری هستند که در جوار زمینهای مزورعی با هدف آشیان سازی کبوتران و بهره گیری از فضولات این پرندگان بعنوان کود طبیعی، ساخته می شدند. اکنون صدها کبوترخانه در گوشه و کنار استان اصفهان به در معرض تخریب تدریجی قرار دارند.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۸:۴۸
ایرنا |
اشتراک در