افتتاح یک باند قطعه یک آزاد‌راه تهران‌شمال تا مرداد 92

معاون وزیر راه با اشاره به اتمام مطالعه اولیه مناطق 2 و 3 آزاد‌راه تهران‌شمال، از افتتاح یک باند قطعه یک این آزاد‌راه تا پایان دولت دهم خبر داد و گفت: عدم ارائه سهم‌الشراکه‌‌ بنیاد از دلایل اصلی تأخیر پروژه است.

سید احمد صادقی درباره پیشرفت عملیات اجرایی آزادراه تهران ـ شمال، یادآور شد: این آزادراه شامل چهار منطقه است که درحال حاضر منطقه چهار آن توسط پیمانکار داخلی در حال انجام است و منطقه یک آن نیز توسط بنیاد مستضفعان انجام می‌شود.

  * بهره‌برداری از قطعه چهار آزادراه تهران-شمال حداکثر پایان شهریور امسال 

  وی تصریح کرد: قطعه چهار آزادراه تهران-شمال به طول 22 کیلومتر حدفاصل مرزن‌آباد تا چالوس حتماً در شش ماهه ابتدایی سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

  * بهره‌برداری از یک باند قطعه یک آزاد‌راه تهران شمال تا پایان دولت دهم

  معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم حداقل تا پایان دولت دهم، منطقه یک ‌قطعه یک این آزادراه حدفاصل تهران تاشهرستانک نیز به طول 32 کیلومتر حداقل یک باند آن زیر عبور قرار گیرد.

  * اتمام مطالعات اولیه اجرایی مناطق دو و سه آزاد‌راه/نیازمند 3هزار میلیارد تومان هستیم

  صادقی در خصوص مناطق 2 و 3 این آزاد‌راه، اظهار داشت: در این‌باره با چندین شرکت و کنسرسیوم تفاهم کردیم اما به علت حجم سنگین سرمایه‌گذاری، این تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل نشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر باب مذاکره با پیمانکاران داخلی و خارجی باز است و در این راستا در حال بررسی هستیم تا سرمایه‌گذار برای اجرای این دو قطعه بیابیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه اجرای این دو قطعه حدود 3 هزار میلیارد تومان هزینه دربرخواهد داشت، اظهار داشت: مطالعات اولیه اجرایی این مناطق به اتمام رسیده است.

  * بازگشت‌ سرمایه بخش خصوصی از طریق اخذ عوارض

  معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 25 درصد هزینه اجرای این دو قطعه بر عهده دولت و 75 درصد هزینه اجرای آن بر عهده بخش خصوصی است، بازگشت سرمایه بخش خصوص را از طریق وصول عوارض عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: قطعات دو و سه به طول 74 کیلومتر بزرگترین قطعات آزاد‌راه تهران - شمال است و حدود 40 کیلومتر تونل در این دو قطعه باید ساخته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این دو قطعه تاکنون مطالعات پایه داشته اما باید این مطالعات به‌روز (تازه) شده و سپس به نقشه‌های اجرایی تبدیل شود که این کار در حال انجام شدن است.

  ‌* ارائه تسهیلات برای خرید تجهیزات ساخت آزاد‌راه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطرنشان کرد: قطعاً از سوی وزارت راه و شهرسازی همکاری‌‌های لازم با پیمانکار برای جذب سرمایه از محل صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات ساخت این آزاد‌راه انجام خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی‌ خاطرنشان کرد: تمامی پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی می‌توانند برای خرید ماشین‌‌آلات راهداری و راهسازی، درخواست خود را مبنی بر دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی ارائه دهند و از منابع این صندوق استفاده کنند زیرا صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات و ناوگان است‌.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطرنشان کرد: تمامی پیمانکاران طرف قرارداد ما و شرکت‌های طرف مشارکت می‌تواند برای تأمین تجهیزات خود درخواستی به وزارت راه ارائه دهند.

* اصلی‌ترین دلیل عدم پیشرفت این آزاد‌راه کم‌کاری بنیاد در ارائه سهم‌الشراکه

  معاون وزیر راه و شهرسازی‌ گفت: تصویب نشدن اعتبارات لازم در طول سال‌های گذشته و عدم توانایی ‌شریک سرمایه گذار در ارائه سهم‌الشراکه خود، ‌دو مانع عمده در برابر اتمام عملیات اجرایی آزادراه تهران - شمال بود.

‌مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به عدم استقبال سرمایه‌گذاران در اجرای قطعات دو و سه، خاطرنشان کرد: قطعه چهار آزادراه تهران-شمال به طول 22 کیلومتر حدفاصل مرزن‌آباد تا چالوس حداکثر ‌تا پایان شهریور سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

صادقی قبلاً در این‌باره گفته بود: اجرای قطعات دو و سه آزاد‌راه تهران - شمال به کنسر‌سیومی از پیمانکاران فعال داخلی سپرده و مقرر شد این کنسرسیوم قطعات مذکور را به روش BOT (طراحی،‌ ساخت، بهره‌برداری و نگهداری) بسازد.

  * آنچه بر آزاد‌‌راه تهران شمال گذشته است

 پروژه آزادراه تهران - شمال به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالى و مرکزى کشور و سهولت ارتباط با کشورهاى همسایه شمالى در حال اجرا است.

مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران - شمال در سال 53 آغاز شد و پس از پیروزى انقلاب اسلامى مطالعات مسیر آزادراه از سوى وزارت راه و ترابرى سابق به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکل از وزارت راه و ترابرى و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزى نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.

‌ضمناً در طرح کالبدى منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست‌ها که در سال 73 به تصویب شوراى عالى معمارى و شهرسازى رسیده است، بر ساخت یک راه ارتباطى سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده است.

بنابراین گزارش آزاد‌راه تهران - شمال بخشى از آزادراه سراسرى شمال جنوب است که کوتاهترین مسیر ارتباطى دریاى خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه عمده‌ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.

اجرای این آزاد‌‌راه با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و جانبازان و توسط شرکت چینی در قطعه یک، به صورت سهم 50 درصدی ساخته می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی قصد دارد اجرای قطعات دو و سه این آزاد‌راه را به بخش خصوصی بسپارد تا به صورت سهم 75 درصدی بخش خصوصی و 25 درصدی دولت به اجرا برسد ضمن آنکه بازگشت سرمایه از محل اخذ عوارض در نظر گرفته شده است.

‌کوهستانی و صعب‌العبور بودن این دو قطعه، اجرای آن را با مشکلات زیادی مواجه کرده است؛ این موارد موجب افزایش هزینه اجرا (حدود 3 هزار میلیارد تومان) شده است که همین امر هر پیمانکاری را برای پای کار آمدن دچار تردید می‌کند.

در این راستا می‌توان به حضور چندین شرکت و کنسرسیوم برای اجرای این دو قطعه و انصراف آنها پس از بررسی مشکلات موجود در اجرا اشاره کرد.

 مسیر آزادراه تهران -شمال در قطعه یک از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهارهزار 850 متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو‌آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

این آزادراه در دره سرهنگ وارد تونل البرز به‌ طول شش هزار و 300 متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس -تنکابن متصل می‌شود؛ اجرای این قطعه 32 کیلومتری موجب می‌شود مسیر فعلی تهران تا چالوس حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود.

‌در مجموع دو باند رفت و برگشت‌ 145 دهنه تونل‌ به طول تقریبی 88 کیلومتر در این محور وجود خواهد داشت؛ تونل‌های تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی چهار هزار 850 متر و شش هزار و 350 متر (در هر باند) بلندترین تونل‌های این محور هستند.

همچنین تعداد پل‌های بزرگ ‌در باند رفت و برگشت این آزادراه در مجموع 97 دهنه و طول کل آن حدود 13 کیلومتر خواهد بود.

طول این آزادراه 121 کیلومتر بوده و دارای 2 خط در هر باند  و پیش‌بینی سه خط در فرازهای تند است.

حداکثر شیب طولی مسیر شش درصد، حداقل شعاع قوس‌ها ‌در اغلب قسمت‌های مسیر 450 متر، میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت و تعداد تونل‌ها ‌در باند رفت و برگشت‌ 145 دستگاه که جمعاً به طول تقریبی 88 کیلومتر است.

  مشخصات قطعه یک آزاد‌راه

 قطعه یک این آزاد‌راه حدفاصل تهران - دوآب شهرستانک به طول تقریبی 32 کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد.

اجرای ‌این قسمت که طول آن تقریباً 32 کیلومتر بوده و ساخت آن در اولویت است موجب می شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاهتر شود.

  مشخصات قطعه دو آزاد‌راه تهران شمال

  این منطقه حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 350 متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود.

  مشخصات قطعه سه آزاد‌راه تهران شمال

  این مسیر حد‌فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظیر به طول تقریبی 46 کیلومتر است؛ مسیر‌ دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود.

  مشخصات قطعه چهار این آزاد‌راه

  قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است؛ طول مسیر حدود 20 کیلومتر و دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۱:۲۹
خبرگزاری فارس |
اشتراک در