برخی سنگ‌های تزئینی مواد رادیو اکتیو دارند

دبیر همایش ایمنی پرتوهای غیر یون‌ساز از احتمال آسیب‌زا بودن برخی سنگ‌های تزیینی به کار رفته در ساختمان‌های مسکونی خبر داد.

رضا فقیهی  اظهار داشت: بعضی سنگ‌های تزیینی مانند سنگ مرمر که از ارتفاعات و صخره‌های مرتفع برداشت شده‌اند می‌تواند دارای مقادیری تشعشعات رادیو اکتیو باشد.

وی افزود: میزان این مواد رادیو اکتیو در تحقیقاتی که از شهر شیراز انجام شد خطرزایی را نشان نمی‌داد.

فقیهی در مورد شایعاتی که درباره خطرزا بودن ساخت خانه در مناطق مرتفع بیان می‌شود، گفت: در صورتی که برای ساخت خانه صخره را شکاف دهند ممکن است میزانی از مواد رادیواکتیو وجود داشته باشد اما در شهر شیراز جایی با اکتیویته بالا دیده نشد چرا که حتی مناطقی مانند شهرک گلستان این شهر نیز دارای آن ارتفاعی نیستند که مشمول اکتیویته بالا و تابش‌های کیهانی خطرناک شوند.

رئیس بخش مهندسی هسته‌ای دانشگاه شیراز در ادامه سخنان خود اضافه کرد: مرکز تحقیقات تابش با دارا بودن مجوزهای صادره از امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران، بازرسی و ردیابی اشعه از مراکز مختلف کار با اشعه و کالیبراسیون و تنظیم دستگاه‌های ردیاب اشعه را به صورت تخصصی انجام می‌دهد.

وی به کاربردهای فراوان تابش‌های مختلف در زندگی امروزه اشاره کرد و بیان داشت: تابش‌ها از نظر علمی به دو دسته یون‌ساز و غیر یون‌ساز تقسیم می‌شوند و به دلیل نیاز به تحقیقات بیشتر بر روی اثرات این تابش‌ها بر بافت‌های سلولی، برگزاری دومین کنفرانس ایمنی پرتوهای غیر یون‌ساز در دستور کار قرار گرفت.

فقیهی تصریح کرد: مرکز تحقیقات تابش دانشگاه شیراز با همکاری انجمن حفاظت در برابر اشعه ایرانیان، دومین کنفرانس ایمنی پرتوهای غیریون‌ساز را در سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه شیراز برگزار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس به وجود آوردن فرصتی برای تبادل جدیدترین اطلاعات و دستاوردهای علمی در مورد اثرات بیولوژیکی و ارزیابی ریسک حاصل از کاربرد انواع پرتوهای غیر یون‌ساز، روش‌های حفاظت در برابر این پرتوها، پرتوگیری‌های شغلی، پزشکی و عامه مردم، دزیمتری و اندازه‌گیری این پرتوگیری‌ها و درنهایت ارائه آخرین مقررات و استانداردهای جهانی و ملی در این مورد است.

به گفته دبیر همایش ایمنی پرتوهای غیر یون‌ساز، تاکنون بیش از 140 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارائه شده است که 60 مقاله پذیرفته شده به صورت سخنرانی و 35 مقاله نیز در قالب پوستر ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد که بنابر تحقیقات، سنگهایی که در معرض تابش‌های طولانی مدت قرار داشته می‌تواند خطراتی را برای انسان در پی داشته باشد اما مشخص کردن میزان دقیق این آسیب‌ها نیاز به سنجش در جمعیت‌های بسیار و پایش‌های مداوم دارد.

فقیهی به تحقیقات متناقض انجام شده در مورد اثرات تلفن همراه و آنتن‌های BTS در این زمینه اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس سعی می‌کنیم که این تحقیقات متناقض را جمع‌آوری کرده و مقدمه رسیدن به یک جمع‌بندی نهایی در آینده را فراهم آوریم.

به گفته این مسئول تحقیقاتی، کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ناصر راستخواه رئیس نظام ایمنی هسته‌ای کشور و برخی اساتید و کارشناسان مطرح دیگر در این همایش به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

وی حمایت‌کنندگان از این همایش را شرکت همراه اول، ایرانسل، ایران ممکو، شرکت بین‌المللی پرناژ، شرکت برق منطقه‌ای تهران، شرکت تجهیزات پزشکی پیشرفته، شورای اسلامی شهر شیراز و شرکت مهندسی ایمن موج داناک برشمرد.

فقیهی در پایان تصریح کرد: محورهای اصلی این همایش شامل پرتوهای نوری (فرابنفش، فروسرخ و مرئی)، پرتوهای لیزری، پرتوهای رادیویی و ماکرویو و  میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی با فرکانس‌های کم یا بسیار کم است.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۱:۱۲
خبرگزاری فارس |
اشتراک در