مدارس طبق نظام "3ـ3ـ6" احداث می‌شود

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از احداث مدارس کشور بر اساس نظام جدید آموزشی خبر داد و گفت: مدارس از این به بعد با مضرب 3 و 6 کلاس احداث می‌شوند.

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در خصوص وضعیت فضاهای آموزشی با توجه به استقرار نظام «3-3-6» اظهار داشت: جهت‌گیری کلی اعتبارات ما چه ملی و چه استانی، از این پس معطوف به سند ملی آموزش و پرورش است و یکی از بندهای سند تحول، موضوع اجرای نظام جدید آموزشی کشور است.

وی ادامه داد: مقرر شده است که نظام جدید آموزشی کشور از مهر 1391 اجرا شود و چون یک مقطع ایجاد می‌شود، پروژه‌های ابتدایی که به صورت نیمه‌تمام هستند در اولویت اول تحویل قرار دارند.

رئیسی بیشترین پروژه‌هایی که تا مهرماه 1391 تحویل آموزش و پرورش خواهد شد را پروژه‌های مقطع ابتدایی ذکر کرد و افزود: بیش از 6 هزار پروژه در کشور به صورت نیمه‌تمام داریم که بیش از 50 درصد آنها متعلق به مقطع ابتدایی است.

وی ادامه داد: هماهنگی‌هایی صورت گرفته است تا مقاوم‌سازی مدارس ابتدایی در اولویت فعالیت‌ها قرار گیرد و تعداد زیادی از مدارس ابتدایی تا مهر مقاوم‌سازی خواهند شد، ضمن اینکه در کنار مقاوم‌سازیریال تغییرات داخلی که در بعضی از مدارس ابتدایی نیاز است،‌ انجام می‌شود.

* افزایش سرانه فضای آموزشی به 4.8 مترمربع به ازای هر دانش‌آموز

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اعتبارات تعمیرات اساسی مدارس ابتدایی افزایش یافته است، گفت: معتقدیم مشکل خاصی در بحث فضای آموزشی مدارس ابتدایی نخواهیم داشت.

وی به سرانه فضای آموزشی مدارس کشور نیز اشاره کرد و ادامه داد: معتقدیم در حال حاضر سرانه فضای آموزشی در کشور در بهترین وضع طول تاریخ کشور است به این معنی که در سال 1382 به ازای هر دانش‌آموز 3.85 مترمربع فضای آموزشی در کشور داشتیم که این عدد اکنون به 4.8 مترمربع رسیده است.

رئیسی اظهار داشت: اگر در برخی از مدارس به کلاس نیاز باشد هماهنگ کرده‌ایم از کلاس‌های پیش‌ساخته استفاده شود چرا که این فضاها به سرعت آماده می‌شوند و نیاز دانش‌آموزان تأمین می‌شود.

وی به سیاست‌های این سازمان برای حل مشکل فضای آموزشی دبستان‌ها اشاره کرد و افزود: هشت سیاست برای فضای آموزشی مدارس تدوین و ابلاغ شده ضمن اینکه اعتبارات نیز تأمین شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به وضعیت ساخت مدارس براساس نظام جدید آموزشی اشاره کرد و گفت: ما در تکمیل پروژه‌ها اعلام کردیم، در آن دسته از پروژه‌هایی که امکان ایجاد تغییرات وجود دارد حتما بر اساس نظام جدید آموزشی منطبق شوند.

وی ادامه داد: از این پس تمام مدارسی که در کشور ساخته می‌شود مضرب 3 یا مضربی از 6 کلاس خواهد داشت و مدارس منطبق با نظام جدید آموزشی احداث خواهند شد.

* مدارس پیش‌ساخته بر اساس تکنولوژی جدید ساختمان‌ سازی ایجاد می‌‌شوند

رئیسی در خصوص مدارس پیش‌ساخته و گلایه‌هایی که برخی از افراد نسبت به این گونه مدارس دارند، گفت: مدارس پیش‌ساخته روش جدید در تکنولوژی ساختمان‌سازی است که سرعت اجرا و کیفیت کار را بالا می‌برد؛ در حقیقت به جای اینکه قطعات ساختمان در کارگاه ساخته شود، در کارخانه و با نظارت بالاتر ساخته می‌شود سپس قطعات حمل می‌شوند و در محل موردنظر سرهم‌سازی می‌شوند.

وی تاکید کرد: این یک تکنولوژی جدید است و کل ساختمان‌سازی مدرن در دنیای امروز به سمت پیش‌ساخته‌سازی و صنعتی سازی حرکت می‌کند که ما تکنولوژی جدید را در ساخت مدارس به‌کار می‌گیریم.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۱:۰۲
خبرگزاری فارس |
اشتراک در