استفاده از فناوری نانو برای مرمت گنبد مسجد امام اصفهان

برای جلوگیری از نفوذ آب باران به داخل گنبد مسجد امام از مواد نانوی ضد آب استفاده شده است اما در زمان بازسازی مجدد، برداشته و مصالح اصلی جایگزین می‌شود.

ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: پیش بینی بارش باران باعث شد تا قسمتهایی از گنبد که کاشیهای آن برای مرمت برداشت شده با استفاده از مواد نانو پوشانده شود تا آب باران به داخل گنبد نفوذ پیدا نکند اما در زمان بازسازی مجدد باید این مواد برداشته شود تا مانع چسبندگی نشده و مصالح مخصوص ریخته شود.

طاهری با بیان اینکه مرمت قسمتهایی از گنبد که تشخیص داده شده بود باید برچیده و دوباره زیرسازی شوند انجام شده است تصریح کرد: اکنون طرح بازسازی گنبد تکمیل شده و قالب ویژه ای که کاشیهای گنبد باید روی آن قرار بگیرد شکل گرفته است.

وی گفت: قسمتهایی از گنبد نیاز به برچیدن ندارد بلکه تنها بخش آسیب دیده آن مرمت موضعی می شود اما برخی دیگر از بخشهای آن باید به اجبار مرمت اساسی شوند.

چندی پیش خبر تبله کردن کاشیکاری های مناره مسجد امام اصفهان و خطر تخریب گنبد فیروزه ای آن باعت نگرانی بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی اصفهان در ایران و جهان شد.

مسجد امام (ره) در میدان نقش جهان متعلق به دوران صفویه است. این مسجد تاریخی به سبب معماری خاصی که در آن لحاظ شده معرف هنرهای اصیل ایرانی است چنانچه به گفته بسیاری از کارشناسان، آثار تاریخی مسجد امام (ره) شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری به شمار می‌رود که در خود بسیاری از هنرهای ایرانی را به رخ بیننده می‌کشد.

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۰:۲۰
خبرگزاری مهر |
اشتراک در