کلید در خانه خود شوید!

محققان آزمایشگاه AT&T نوعی فناوری ابداع کرده‌اند که با استفاده از گوشی هوشمند، درها را با یک تماس کوچک دست باز می‌کند.
این دستگاه یک ارتعاش خاص را از طریق استخوانهای کاربر به یک گیرنده در دستگیره در فرستاده و فرد خواهد توانست با یک تماس کوچک دست با دستگیره، در را باز کند.

این سیستم با استفاده از مبدلهای فیزوالکتریک در آینده می‌تواند در گوشی‌های هوشمند یا ساعتهای مچی جا گرفته و درهایی را ایجاد کند که در زمان تماس دست فرد مورد نظر، باز شده و در برابر دیگران بسته باقی خواهند ماند.

به عبارت دیگر در آینده هر فرد، کلید در خانه خود خواهد بود.

به گزارش روزنامه InnovationNewsDaily، این سیستم با فرکانسهایی کار می‌کند که انسان قادر به درک آنها نبوده، اما می‌تواند در سکوت کامل آنها را بشنود.

این سیگنالهای صوتی از یک مبدل فیزوالکتریک به میان استخوانهای انسان حرکت می‌کند، درست به همان شیوه که امواج صوتی درون جمجمه و گوش میانی برای فعالسازی شنوایی فرد، مرتعش می‌شود.

این ارتعاش از میان بدن از جمله دست عبور کرده و می‌تواند سیگنالهای چیزهایی را که لمس کرده، ابلاغ کند. با قرار دادن یک مبدل فیزوالکتریک در دستگیره، در به شناسایی فرد پرداخته و بطور اتوماتیک باز می‌شود.

البته در فقط سیگنال صوتی را تحلیل نکرده، بلکه مغز پشت این کلید پیش‌ساخت به شناسایی تفاوتهای اسکلتها مانند تراکم و طول استخوانها که باعث پائین آمدن سیگنال صوتی به شیوه‌های گوناگون شده، می‌پردازد.

بنابراین در آینده فقط هماهنگی درست سیگنال با استخوان‌بندی باعث باز شدن در خواهد شد و دزدیده شدن تلفن نیز به دزدان در ورود به خانه شما کمک نخواهد کرد.

از کاربردهای آینده این فناوری می‌توان به کلید خودرو اشاره کرد که در صورت استفاده خانوادگی از آن، بطور خودکار به تنظیم صندلی راننده و آینه‌ها در زمان استفاده رانندگان مختلف می‌پردازد. همچنین در یک رایانه نیز می‌تواند از این فناوری برای تغییر تنظیمات بر اساس فردی که صفحه‌کلید را لمس کرده، استفاده کرد.

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۹:۰۳
ایسنا |
اشتراک در