برگزاری همایش معماری دست‌کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: نخستین همایش معماری دست‌کند ایران 12 تا 14 اردیبهشت ماه جاری در کرمان برگزار می‌شود.

هادی ایرانمنش اظهار داشت: همایش معماری دست‌کند ایران به میزبانی استان کرمان از 12 تا 14 اردیبهشت ماه جاری در مرکز بین‌المللی علوم و تحقیقات پیشرفته و علوم محیطی ماهان برگزار می‌شود. وی افزود: 220 نفر از صاحب‌نظران، استادان، متخصصان و علاقمندان به معماری دست‌کند در این همایش حضور دارند.

دبیر اجرایی نخستین همایش معماری دست‌کند ایران ابراز داشت: انتظار می‌رود در این همایش با تبادل تجربیات داخلی و خارجی در تحقق هرچه بیشتر اهداف و برنامه‌های حفاظتی آینده در سایت‌های روستاهای تاریخی مانند میمند بتوان گام‌های موثرتری برداشت. ایرانمنش با بیان اینکه معماری‌های دست‌کند مانند معماری روستای تاریخی میمند برای بسیاری ناشناخته مانده است، بیان داشت: امیدواریم این نوع از معماری با برگزاری چنین همایش‌هایی به جایگاه اصلی خود دست یابد.

وی محورهای همایش معماری دست‌کند ایران را 9 محور معرفی کرد و اظهار داشت: دیدگاه‌ها، تعاریف و اصطلاحات، زیست‌شناسی و انواع گونه‌های معماری دست‌کند، باورها، اعتقادات و فرهنگ شفاهی در معماری دست‌کند، زیبایی‌شناسی و بررسی سازمان فضایی مجموعه‌های دست‌کند از جمله این محورها است. ایرانمنش بررسی سیر تحول معماری دست‌کند در تاریخ معماری و شهرسازی ایران، شیوه‌های مستندسازی، آسیب‌شناسی و طراحی در معماری دست‌کند، شیوه‌های حفاظت، مرمت، احیا و نحوه مداخلات و شیوه‌های نوین استفاده از معماری دست‌کند در معماری معاصر را از دیگر محورهای این همایش عنوان کرد.

وی برگزار کنندگان همایش معماری دست‌کند ایران را پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان کرمان دانست و افزود: این همایش با مشارکت یونسکو، استانداری کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری میمند، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه هنر و شهید باهنر کرمان برگزار می شود.

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۸:۵۵
اشتراک در