تدوین بسته‌های تشویقی جدید برای نوسازی بافت‌های فرسوده

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: میزان نوسازی بافت فرسوده در سال گذشته در تهران 8 درصد بوده است که نسبت به سراسر کشور بی‌نظیر است.
علی‌رضا جعفری در مراسم عقد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان نوسازی شهر تهران، سازمان ثبت و اسناد املاک کشور و شرکت مادرتخصصی عمران و بازسازی شهری پیرامون نوسازی بافت‌های فرسوده با بیان اینکه موضوع بافت‌های فرسوده و کاربرد ناپایدار در فضای شهر تهران از موضوعات حساس در فرآیند مدیریت شهری است، اظهار کرد: بافت‌های فرسوده تهدیدی بالفعل و بالقوه محسوب می‌شود.

وی افزود: بافت‌های فرسوده تهدیدی بالفعل هستند چرا که بحث کیفیت زندگی مردم ساکن در آن مناطق پایین است و ناهنجاری‌های اجتماعی در بافت‌های فرسوده مشاهده می‌شود و معضلات خاص اجتماعی و اقتصادی را ایجاد می‌کند، ضمن اینکه سطح خدمت‌رسانی در این بافت‌ها نیازمند رشد است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه عنوان کرد: بافت فرسوده تهدیدی بالقوه محسوب می‌شوند چرا که در مقابل حوادث غیرمترقبه آسیب‌پذیر هستند و امنیت روانی ساکنین بافت را تحت شعاع قرار می‌دهند.

جعفری در ادامه با بیان اینکه رویکرد سازمان نوسازی شهر تهران رویکرد نوسازی بافت‌های فرسوده است گفت: در این راه موانع شناسایی شدند و گام‌های مختلفی در راستای رفع موانع دنبال می‌شود و باید گفت نقطه آغاز روند نوسازی بافت‌های فرسوده با امضای تفاهم‌نامه امروز محقق می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: مساله تعیین و تکلیف پلاک بافت‌های فرسوده مشکلی است که وجود داشته و این بافت‌ها با مشکلاتی نظیر نداشتن سند، بحث‌های حقوقی پیرامون سند مساله‌ نامشخص بودن مالکیت و غیره مواجه هستند که مانع از انجام تخریب و نوسازی آنها شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه با اشاره به قانون بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: قانونگذار نگاه دقیقی را در تدوین قوانین در حمایت از نوسازی مبذول داشته است و در این زمینه قوانین خوبی وجود دارد و اگر نگاه قانونگذار در روند اجرا تحقق یابد شاهد موفقیت نوسازی بافت‌های فرسوده خواهیم بود.

جعفری افزود: ماده 9 این قانون این ظرفیت را ایجاد کرده تا بتوان محدودیت سطحی پلاک‌های بافت‌های فرسوده را رفع کرد و با توجه به این قانون و با امضای تفاهم‌نامه امروز روند نوسازی بافت فرسوده درسال 91 با قوت بیشتری ادامه می‌یابد.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه شورای شهر و شهرداری تهران پیرامون حذف عوارض نوسازی در بافت‌های فرسوده عنوان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه باید 10 درصد از بافت‌های فرسوده در طول برنامه نوسازی شود و با مصوبه‌ تشویقی شورای شهر تهران در سال گذشته این رقم در تهران 8 درصد بوده است و میزان نوسازی بافت فرسوده در تهران نسبت به سراسر کشور بی‌نظیر است.

مدیرعامل سازمان نوسازی در ادامه از تدوین بسته‌های تشویقی جدید برای نوسازی بافت‌های فرسوده در راستای طرح تفصیلی شهر تهران خبر داد.

جعفری در پایان با اشاره به شعار سال جاری « تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» گفت: تولید مسکن شاخصه اصلی تولید ملی است
۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۰:۰۰
ایسنا |
اشتراک در