تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی با بیمه مرکزی ایران

بیمه مرکزی و سازمان نظام مهندسی ساختمان تفاهم‌نامه پیاده سازی نظام جامع بیمه‌های تخصصی مهندسی ساختمان و شهرسازی را امضا کردند.

براساس این تفاهم نامه از این پس همه ساختمان‌هایی که در کشور احداث می‌شوند باید براساس اصول فنی ساختمان‌سازی بنا شوند و در این صورت پس از حضور ناظران بیمه‌ای در جریان ساخت برای این ساختمان‌ها بیمه‌نامه صادر می‌شود. بر این اساس ساختمان‌های دارای بیمه نامه تا 10 سال در مقابل حوادث بیمه خواهند بود.

در این مراسم سید محمد کریمی ـ رییس کل بیمه مرکزی ـ با تاکید بر این که در ماده 168 برنامه پنجم توسعه این تکلیف برای بیمه‌ها مشخص شده که شرایط بیمه کردن را برای مردم آسان کنند گفت: با اجرای این تفاهم نامه از این پس ساختمان‌ها در مقابل خسارت‌های طبیعی یا غیر طبیعی ناشی از اجرا بیمه خواهند شد. او با اشاره به این که ارتقای کیفیت ساختمان‌های مسکونی هدف اصلی امضای این تفاهم نامه‌ است، نظارت بر کیفیت و ارتقای ساخت وساز را وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان دانست و گفت:‌ در کنار آن شرکت بیمه ساختمان مهندسی سازه را با دریافت حق بیمه اندکی در مقابل حوادث بیمه می کند.

او با انتقاد از عدم اقبال مردم به بیمه حوادث برای ساختمان گفت: با وجود این‌که حق بیمه این نوع بیمه‌نامه‌ها بسیار ناچیز است اما هم اکنون فقط 10 درصد ساختمان‌های کشور بیمه نامه حوادث دارند. کریمی تاکید کرد که بیمه مرکزی به دنبال آن است تا بیمه نامه ساختمان نیز جزء لاینفک دفترچه ساختمان باشد.

در ادامه این نشست رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به تعویق 16 ساله در اجرای قانون نظام مهندسی ساختمان گفت: این قانون جوانب مختلفی دارد که بخشی از آن بیمه ساختمان است و با امضای این تفاهم نامه این بخش از قانون اجرایی می‌شود.

سید مهدی هاشمی با بیان این‌که هدف این تفاهم نامه تامین منافع مردم و ارتقای کیفیت ساخت وساز است، گفت: امروز دیگر بیمه یک موضوع تشریفاتی نیست. بلکه در بخش‌هایی بیمه اجباری شده و حتی در مورد ساختمان نیز ایده اصلی همین بوده است. او ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهم نامه عقب ماندگی 16 ساله در این بخش جبران شود.

همچنین مدیر عامل بیمه ایران در این نشست خروجی این تفاهم نامه را رعایت معیارهای فنی در ساخت وسازهای کشور اعلام کرد وگفت: با اجرای این تفاهم نامه می‌توان اطمینان داشت ساختمان‌هایی که دارای بیمه نامه هستند براساس اصول فنی احداث شده‌اند. جواد سهامیان مقدم ایجاد احساس امنیت در جامعه را اثر دیگر اجرای این تفاهم نامه دانست و گفت: با اجرای آن کسانی که مشاور و ناظر در ساخت وساز هستند برای رعایت نکات فنی الزام قانون پیدا می‌کنند.

۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۹:۲۴
شاسا |
اشتراک در