سرانه ورزش پایتخت؛ حدود کف پا!

سرانه شهروندان تهرانی در ورزش کمی بیشتر از اندازه کف پا و تنها 26سانتیمتر است .هر تهرانی باید مراقب باشد که پایش را بیش از محدوده تعریف شده، دراز نکند.

این معضل وقتی بیشتر به چشم می آید که بر اساس آمار تهران یکی از کمترین فضاهای سرانه ورزشی را در اختیار دارد. فضا به طور استاندارد باید برای هر نفر یک متر مربع باشد.

آمارهای ارائه شده نشان می دهد که بسیاری از استان‌های محروم و مرزی کشور وضعیت بهتری نسبت به تهران از نظر فضای ورزشی دارند به طور مثال در زاهدان به ازای هر نفر 108 سانتی متر فضای سرپوشیده ورزشی وجود دارد و در ایلام سرانه فضای ورزشی برای هر نفر 62 سانتی مترمربع است .

این سرانه در کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، مازندران، ارومیه و هرمزگان به ترتیب 82 ،81، 80، 52 و 56 سانتی مترمربع است و حتی شهرستان‌های سرپل ذهاب و خاش به تریب با سرانه 81 و 36 سانتی متر در جایگاهی بالاتر از تهران قرار دارند.

نکته جالب اینجاست که جمعیت بیش از 13 میلیون نفری تهرانی به طور کامل نمی‌توانند از این میزان سرانه فضای ورزشی محدود نیز استفاده کنند، زیرا بسیاری از مجموعه‌های ورزشی مجهز تهران در اختیار فدراسیون‌ها است و از آن‌ها برای برگزاری اردو‌های تیم ملی استفاده می‌شود.

هزینه بالا ورزش در تهران

فقر فضای ورزشی در تهران باعث شده تا ورزشکاران تهرانی برای دسترسی به امکانات مورد نظر با مشکل روبرو و یا متحمل هزینه‌های بالایی شوند. به‌عنوان مثال یک فرد عادی برای اینکه بتواند فقط وارد مجموعه ورزشی انقلاب شود باید 183 هزار تومان هزینه عضویت سالانه پرداخت کند و برای استفاده از هرکدام از امکانات مجموعه نیز هزینه جداگانه متحمل شود.

همین قضیه در طول چند سال گذشته باعث شده تا آمار قهرمانانی که در تهران پرورش پیدا می کنند به شدت کاهش یابد و قهرمانان شهرستانی که برای کار به این استان مهاجرت می کنند ترکیب اصلی تیم‌های تهرانی را تشکیل دهند.

وهاب فرهمند مدیرکل ورزش وجوانان استان تهران با تایید این موضوع می گوید: مشکلات هیات‌ها در دسترسی به فضاهای ورزشی باعث شده تا آنها کمتربه بحث استعدادیابی بپردازند و به جای پرورش قهرمان، مصرف کننده‌ای برای قهرمانان شهرستانی باشند.

بن‌ بست پیش روی ورزش تهران

میزان فضای ورزشی در سراسر کشور با توجه به برنامه‌های دولت مبنی بر توسعه مناطق محروم، روند روبه رشدی را درپیش گرفته و مدام در حال افزایش است اما میزان فضاهای ورزشی در تهرانی به بن‌بست رسیده و می توان گفت که بسیار کندتر از جمعت در حال رشد است. یکی از مهمترین دلایل کندی روند رشد فضای ورزشی را می توان کمبود زمین و گرانی آن در تهران دانست.

چندی پیش اداره ورزش و جوانان استان تهران برای برطرف کردن این مشکل طرح ایجاد سالن‌های طبقاتی ورزشی در مناطق مختلف تهران را ارایه کرد اما این طرح نتواست در برنامه بودجه وزارتخانه ورزش جایی برای خود باز کند.

مسئولان اداره ورزش و جوانان استان، میزان فضای ورزشی پایتخت را بزرگترین مشکل ورزشی این استان بیان می کنند و می گویند که کمبود فضاهای ورزشی ما را در جذب نوجوانان و جوانان به ورزش های همگانی و قهرمانی محدود کرده است.

با تمام این اوصاف فقر فضای ورزشی در استان تهران با توجه به جمعیت زیاد این استان، ورزش کشور را از فرصت مناسب در جهت ارتقا محروم می کند. بر اساس نظر جامعه شناسان، توسعه ورزش در میان جامعه یکی از مهمترین راهکارهای کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات انحرافی جوانان محسوب می ‌شود.

۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۹:۵۷
ایرنا |
اشتراک در