شهرداری تنها مسوولیت صدور پروانه را دارد

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران تنها مسوولیت صدور پروانه ساختمانی و نظارت بر رعایت مفاد پروانه در هنگام ساخت‌وساز را دارد، افزود: نظارت بر مسائل فنی و کیفیت ساخت‌وساز طبق قانون بر عهده سازمان نظام مهندسی است.

خسرو دانشجو درباره مسوولیت «اداره کل نظارت بر مهندسین ناظر» که در چارت معاونت شهرسازی شهرداری تهران وجود دارد، گفت: این حوزه تنها وظیفه دارد بر این موضوع نظارت کند که مهندسان ناظر با توجه به رتبه خود، بیش از سهمیه‌شان مسوولیت نظارت بر ساخت‌وسازهای شهر را بر عهده نگیرند.

دانشجو با اشاره به اینکه ریزش اخیر ساختمان در تهران، ناشی از سهل‌انگاری مهندسان ناظر بوده است، افزود: اداره کل نظارت بر مهندسین ناظر شهرداری، وظیفه دارد که از نظارت این مهندسان که در بروز حادثه مقصر هستند، جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه شهرداری وظیفه نظارت بر ساخت‌وسازها را ندارد، در عین حال این موضوع را تایید کرد که اگر شهروندان از طریق سامانه‌های ارتباط مردمی شهرداری تهران همچون خط «137» از انجام گودبرداری غیراصولی در نقطه‌ای از شهر خبر دهند، شهرداری حق مداخله دارد، به طوری که در وهله اول، به مهندسان ناظر تذکر لازم داده می‌شود و اگر خطر جانی وجود داشته باشد، کار را متوقف خواهد کرد.

این عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در ادامه، با اشاره به اینکه در مواقعی که شهرداری احساس خطر کند، حتی منتظر شکایت شهروندان نمی‌شود و راسا ورود می‌کند، افزود: در این شرایط، ابتدا تذکر لازم به مهندس ناظر داده می‌شود و برای جلوگیری از توقف کار، دستور داده می‌شود که در مهلت مشخص، اقدامات ایمنی لازم را انجام دهد.

به گفته دانشجو، در برخی موارد حتی مالکان ساخت‌وسازهای تهران از شهرداری بابت متوقف کردن کار خود شکایت می‌کنند، اما شهرداری اگر از در معرض خطر قرار گرفتن جان شهروندان مطلع شود، حتما مداخله خواهد کرد.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۹:۱۳
ایسنا |
اشتراک در