ایران ، چهارمین کشور سازنده کاشی اکسترودر در جهان

ایران بـه جمع 3 کشور دارنده فناوری تولید کاشی های پرسلانی (به ضم پ و کسرسین) با روش نوین اکستروژن پیوست.
پیش از این کاشی اکسترودر در کشورهای آلمان - پرتغال و انگلیس تولید می شد و ایران نخستین کشور خاورمیانه می باشد که به این فناوری دست یافته است .
کاشی پرسلانی یا اسکترودر نوعی کاشی بدون لعاب است که به علت استقامت بالا و جذب نکردن رطوبت جایگزین مناسبی برای سنگ تزئینی و نما در ساختمان محسوب می شود .
کارخانه تولید کاشی های اسکترودر که در منطقه زرقان شیراز واقع است هم اکنون ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون متر مربع از این نوع کاشی را دارد .
مدیر عامل کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ شیراز کـه تولید کننده این نوع کاشی است گفت : محصولات کاشی پـرسلانی شامل کاشی کف معمولی، کاشی دیوار، کاشی لعابدار و بـدون لعـاب است .
آقای مدنی، قیمت جهانی محصولات پرسلانی به روش اکستروژن را حدود 50 دلار در هر مترمربع اعلام کرد وافزود: قیمت محصولات داخلی به مراتب کمتر از نمونه های مشابه خارجی خواهد بود.
وی با بیان اینکه خط تولید این نوع کاشی مجهز به جدیدترین فناوری های روز دنیا در زمینه تولید کاشی است گفت: برای راه اندازی این خط تولید بیش از170 میلیارد ریال هزینه شد.
30درصد محصولات این کارخانه ، بـه 10 کشور از جمله عـراق ، افغانستان و چند کشور آسیای میانه صادر می شود .
مدیر عامل کارخانه کاشی حافظ شیراز میزان اشتغالزایی این طرح را 100 نفر اعلام کرد و افزود: مواد اولیه این کاشی از معادن خاک نسوز استان فارس تامین می شود .
پارسال بیش از 7 میلیون دلار کاشی از این کارخانه با خارج از کشور صادر شد .
۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۰۹:۴۸
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در