ابداع لامپی که باکتریها را می کشد

دانشمندان علوم پزشکی ومهندسان در شهر گلاسکو مرکز اسکاتلند اخیرا موفق به ابداع روش جدیدی در ضدعفونی کردن بیمارستانها برای کشتن ابرباکتری ها شده اند.
در این روش جدید برای نابودکردن باکتریها از نورهای معمول قابل رویت استفاده می شود. محققان و دانشمندان علوم پزشکی دانشگاه اسکاتلند بر این باورند که شدت زیاد نور در طیف متمرکز موسوم به فناوری HINS تا حد زیادی ضدعفونی بیمارستاها و کلینیک ها را افزایش می دهد.
این دانشمندان می گویند زمانی که بیماران در بیمارستان بستری می شوند آنها انتظار دارند در یک محیط عاری از باکتری و میکرب ویا استریل و یا ایمن تحت درمان قرار گیرند اما گاهی اوقات این فکر بیماران به علت تکثیر ابرباکتریهائی مرگبار چون اکولی و مقاومت آنها در برابر آنتی بایوتیکها تحقق پیدا نمی کند. دانشمندان در اسکاتلند امیدوارند با استفاده از روش جدید به توان باکتریها را نابود و بیماران را نجات داد.
در این روش جدید که دانشمندان علوم پزشکی دانشگاه گلاسکو آن را به کار گرفته اند چراغ هائی در سقف نصب می شود که از آن نور های معمولی پخش می شود که این نورها برای باکتریها مرگبار ولی برای انسان بی ضرر است و این امر اجازه می دهد تا از آن در فضای بیمارستانها استفاده شود و نور این چراع ها می تواند فضای بیمارستان و سطح اطاق ها را ضدعفونی کند.
دانشمندان دانشگاه گلاسکو اعتقاد دارند با اين روش می توان باکتریها را نابود کرد چون باکتریها حاوی مولکولهای فوق العاده حساس موسوم پروفرینز هستند و زمانی که نور به مولکول های پروفرینز ها می تابد آنها تحریک شده و با اکسیژن ترکیب می شوند که این واکنش موحب از بین رفتن باکتری می شود.
۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۰۹:۴۶
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در