استحکام اسکلت ساختمان با کامپوزیت شیشه و صمغ کاج

تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که با ترکیب های مختلف انواع گیاهان با مواد صنعتی- شیمیایی می توانید مصالح جدید با مقاومت و ماندگاری بسیار زیاد تولید کنید که در عین حال هزینه کمتری را نیز به دنبال خواهد داشت؟ پاسخ مثبت به این پرسش نیازمند گسترش تحقیقات در این زمینه است که اصولاً باید در صنعت ساختمان هر یک از کشورهای جهان توسعه پیدا کند. بدنه درخت کاج و صمغ آن از قابلیت های بسیار بالایی برخوردارند که ترکیبی از این خواص درونی می تواند در تولید مصالح ساختمانی همچون بتن، سنگ نما، استیل و فولاد به وفور مورد استفاده قرار گیرد.

صمغ کاج دارای قابلیت انعطاف پذیری و نفوذیری بالایی است که به راحتی در کامپوزیتهای متفاوت ساخت مصالح ساختمانی به کارگرفته می شود و خاصیت مقاومت آنها را به میزان چشمگیری افزایش میدهد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تا به امروز بیش از یک هزار تحقیق تخصصی در زمینه کاربرد گیاهان در کامپوزیتهای صنعتی انجام شده که این تحقیقات زمینه مساعدی را برای طراحی و ساخت مصالح ساختمانی سبز فراهم آورده است.

گروه تحقیقاتی مرکز ملی علوم و فناوری فرانسه موفق به رونمایی از یک کامپوزیت مستحکم مختص اسکلت ساختمان شده که این کامپوزیت از ترکیب شیشه صنعتی خرد با صمغ درخت کاج تولید شده است.

این محققان، کامپوزیت شیشه و صمغ کاج را در یک دستگاه حرارتی شیشه ای قرار داده و با حرارت بالا قالب پیچشی و گردشی را به بدنه این کامپوزیت القاء کرده اند.

البته قالبهای مکعب مستطیلی نیز در این دستگاه به کار گرفته شده که  میتواند قابلیت طرح، مدل و اندازه های کامپوزیت را بالا ببرد. نوع شیشه صنعتی به کار رفته در این کامپوزیت از مواد بازیافتی است که در پاکسازی و جفظ محیط زیست بسیار موثر و مفید میباشد.

کامپوزیت شیشه بازیافتی و صمغ درخت کاج ترکیب فشرده ای است که به راحتی در قالب اسکلت ساختمان جای میگیرد و به دلیل انعطاف پذیری میتواند به هر اندازه با هر زاویه و شیب خاصی شکل گیرد.

ترکیبهای جزیی غیر آلی با ماده سیلیکا نیز به منظور افزایش هر چه بیشتر مقاومت و ماندگاری این کامپوزیت در آن به کار گرفته شده است. لازم به ذکر است که با استفاده از این کامپوزیت میتوان اسکلت ساختمان را مقاوم کرده و با کاربرد آن، بدنه ساختمان مورد نظر را در برابر فشارهای جوی سنگین مستحکم ساخت.

۲۳ فروردین ۱۳۹۱ ۱۴:۲۰
ماهنامه ساختمان و پلیمر- شماره 12 |
اشتراک در