تعویض نمای ساختمان با دیوار متحرک کامپوزیتی

اسکلت اصلی ساختمان و بدنه خارجی آن در فصول مختلف سال به دلیل تغییرات آب و هوایی و میزان دمای هوا فشارهای سنگینی را متحمل میشوند که با گذر زمان نمایان خواهند شد. در سال های نخست این تغییرات آب و هوایی تاثیرات بسیار جزیی در بافت داخلی بدنه ساختمان به وجود می آورند که این اثرات منفی به مرور زمان عمیق تر شده و سبب ایجاد شکاف درونی در ساختمان خواهد شد.

حال گروه معماری A olson Kunding ایالات متحده آمریکا به منظور رفع این مشکل، دیوار متحرک کامپوزیت مختص نمای خارجی ساختمان طراحی کرده که این پنل به راحتی قابل تعویض بوده و در فصول مختلف سال از اسکت و بافت بدنه ساختمان محافظت خواهد کرد. این دیوار کاملاً تاشو طراحی شده که با استفاده از یک سنسور هوشمند جابه جا و جمع خواهد شد. روکش متحرک از 4 لایه مختلف برخوردار است که هر یک از این لایه ها با توجه به دمای هوا، چگونگی تابش نور خورشید، وزش بادهای موسمی و رطوبت موجود در هوا مورد استفاده قرار میگیرند. این لایه های کامپوزیت همچون بلوک های تزیینی طراحی شده اند که در زاویه 360 درجه قابل چرخش هستند. سیستم بی سیم هیدرولیک دیوار پیش ساخته متحرک، لایه های کشویی دیوار جابه جا کرده و بدنه متناسب با فصل های گوناگون سال را بر سطح خانه میپوشاند.

این در حالی است که کامپوزیتهای فیبر چوب، پلاستیک بازیافتی ضد رطوبت، وینیل صنعتی ضدصوت، فلز و آلومینیوم ضد زنگ و ترموپلاستیک حرارتی از مواد تشکیل دهنده 4 لایه این دیوار محسوب میشوند که هر یک از آنها برای محافظت از بدنه ساختمان در برابر حرارت بالای ناشی از تابش نور خورشید، فشار سنگین بادهای موسمی، رطوبت هوا، وقوع زلزله و سیل بسیار مفید و کاربردی خواهند بود. همچنین هر یک از بلوک های متحرک دیوار به دلیل نوع قالب خود به راحتی از دیگری جدا شده و میتوانند در مواقع ضروری از بدنه اصلی روکش متحرک خارج شوند.

۲۳ فروردین ۱۳۹۱ ۱۴:۰۵
ماهنامه ساختمان و پلیمر |
اشتراک در