عرضه لامپ بدون هولوگرام، ممنوع می شود

از ابتدای مهر ماه امسال تنها آن دسته از لامپهای رشته‌ای التهابی تولید داخل یا وارداتی قابلیت عرضه در بازار داخل کشور را خواهند داشت که دارای هولوگرام مخصوص باشند. ضمن‌ این‌که از ابتدای سال 1393 نیز توزیع لامپهای رشته‌ای التهابی با توان بیش از 40 وات در بازار داخلی کشور ممنوع خواهد بود.
کارگروه حمایت از تولید در آخرین جلسه‌ خود در اواخر سال گذشته بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت و به منظور حفظ و صیانت از منابع مالی کشور و جلوگیری از اتلاف انرژی در رابطه با کاربرد لامپهای رشته‌ای التهابی دستگاههای اجرایی ذی‌ربط را موظف کرد که از ابتدای سال جاری در ثبت سفارش و از تاریخ اول تیر ماه سال گذشته در ورود لامپهای رشته‌ای التهابی علاوه بر رعایت موارد قانونی مربوط، موارد زیر را نیز رعایت کنند:

الف: رعایت ماده (11) قانون اصلاح الگوی مصرف

ب: براساس ماده (12) قانون اصلاح الگوی مصرف، لامپهای وارداتی باید دارای بسته‌بندی بوده و درج اطلاعات زیر روی آن الزامی است:

- نام کشور تولید‌کننده

- مشخصات شرکت وارد‌کننده

- تاریخ تولید

- هولوگرام مخصوص

- برچسب انرژی

- مدت زمان گارانتی

ج: ارائه‌ گواهی مبدا از کشور سازنده کالا (OEM)

همچنین در زمینه تخصیص ارز، ورود این‌ گونه محصولات جزو کالاهای اولویت‌دار محسوب نمی‌شود. از اول مهرماه سال جاری نیز تنها آن دسته از لامپهای رشته‌ای التهابی (اعم از تولید داخل و یا وارداتی) قابل عرضه در بازار داخل کشور هستند که دارای هولوگرام مخصوص باشند. از ابتدای سال 1393 توزیع لامپهای رشته‌ای التهابی با توان بیش از 40 وات در بازار داخلی کشور ممنوع خواهد بود.

واحد‌های تولیدی برای اصلاح ساختار و تغییر خط تولیدی لامپهای رشته‌ای التهابی خود طرح توجیهی فنی، مالی و اقتصادی مربوط را حداکثر تا پایان شهریورماه 1391 تهیه و پس از کسب تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت به مراجع ذی‌ربط ارائه دهند.

کارگروه حمایت از تولید وزارتخانه‌های مسئول و ذی‌ربط و به ویژه وزارت نیرو را موظف کرده از محل منابع منظور در ماده (134) قانون برنامه‌ پنجم توسعه در راستای رعایت الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی جهت تولید محصولات کم‌مصرف و دارای استاندارد بالا، نسبت به ارائه‌ مشوقهای مالی به طرحهای مورد تایید این بند اقدام کنند.

بانکهای عامل نیز موظف شده‌اند آن دسته از تقاضاهایی (اصلاح ساختار خطوط تولید) را که اولویت آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید شده را در اولویت رسیدگی و پرداخت تسهیلات قرار دهند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارگروه مربوط نیز موظف است در برقراری مزایای پیش‌بینی شده برای اصلاح ساختار، این طرحها را در اولویت قرار دهند.

وزارت نیرو (سازمان ملی بهره‌وری انرژی) هم موظف شده نسبت به تداوم و تقویت فرهنگ‌سازی، ترویج و تشویق استفاده از لامپهای پربازده و کم‌مصرف اقدام کند و برنامه‌های خود را در این زمینه حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال 1391 به دبیرخانه کارگروه حمایت از تولید ارائه کند.

۲۳ فروردین ۱۳۹۱ ۰۸:۵۳
ایسنا |
اشتراک در