ساماندهی صنایع آزبست سیمان

در آخرین جلسه کارگروه حمایت از تولید در سال گذشته موضوع ساماندهی صنایع لوله‌های آزبست سیمانی مورد بررسی قرار گرفت.
دولت در آبان‌ ماه سال گذشته استفاده از آزبست را در لنت ترمز ممنوع اعلام کرد و قرار شد طرح ساماندهی صنایع لوله‌های آزبست سیمانی نیز به اجرا درآید.

در آخرین جلسه‌ کارگروه حمایت از تولید در سال گذشته بانکهای عامل موظف شدند طرحهای تغییر ساختار واحد‌های آزبستی را با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین منابع مالی (ریالی و ارزی) در اولویت بررسی و تصویب قرار دهند.

از سوی دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق تامین اجتماعی طبق ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری موظف شدند که ضمن همکاری لازم برای برخورداری طرحهای اصلاح ساختار واحد‌های موصوف، برای بررسی و تصویب این طرحها اولویت قائل شود.

همچنین قرار شد ایام دریافت بیمه بیکاری شاغلان کارهای سخت و زیان‌آور تولیدات آزبستی که صرفا در دوره‌ اصلاح ساختار از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند‌، به عنوان سابقه بیمه‌ای مشاغل سخت و زیان‌آور تلقی و در محاسبه سنوات خدمت برای صدور احکام بازنشستگی پیش از موعد آنان منظور شود.

در خصوص موضوع ترخیص آزبست موجود در گمرک‌های کشور نیز پس از بحث و تبادل‌ نظر اعضای کارگروه مقرر شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت بررسی کند چنانچه ثبت سفارش این مواد قبل از ممنوعیت و با رعایت مقررات صورت گرفته، خسارت ناشی از آن توسط دولت تامین و کالا عودت شود و در غیر این صورت کلیه‌ هزینه‌ها بر عهده وارد‌کننده بوده و باید هرچه سریع‌تر کالای مذکور عودت شود.

اواخر سال گذشته نیز رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ممنوع شدن آزبست در ساخت ساختمانهای کشور از شهریور سال جاری خبر داده بود.

مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست نیز سال گذشته درباره تاثیر خطرناک آزبست در آلودگی هوای تهران هشدار داد.

۲۲ فروردین ۱۳۹۱ ۰۹:۲۹
ایسنا |
اشتراک در