همایش ملی معماری دست‌ کندهای تاریخی

نخستین همایش ملی معماری دست‌ کندهای تاریخی با هدف شناسایی و معرفی این گونه معماری و شیوه حفاظت و نگهداری از آن اواسط اردیبهشت ‌ماه برگزار می شود.

 این همایش ملی قرار است از دوازدهم تا چهاردهم اردیبهشت‌ ماه در شهر ماهان کرمان برپا شود. معاونت میراث فرهنگی کشور، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری اداره‌ کل میراث فرهنگی استان کرمان، دانشگاه‌های شهید بهشتی، علم و صنعت، هنر کرمان و هنر تهران، بانیان برگزاری این همایش سه روزه هستند.

به گفته مسعود علویان صدر معاون میراث فرهنگی کشور، با توجه به موضوع جهانی بحران انرژی و همچنین سازگاری اقلیم با محیط زیست، همایش ملی معماری دست‌ کندهای تاریخی برای فعالان، متخصصان و معاونان میراث فرهنگی سراسر کشور طراحی شده است.

با توجه به اهمیت موضوع، پنج تن از صاحبنظران، نویسندگان و استادان دانشگاه‌های معتبر کشورهای سوییس و فرانسه نیز در این همایش حضور خواهند داشت تا آخرین اطلاعات روز دنیا را در زمینه معماری دست‌ کند در اختیار متخصصان حوزه میراث فرهنگی کشور قرار دهند. بررسی سیر تحول معماری دست کند در تاریخ معماری و شهرسازی ایران، شیوه های مستند سازی، آسیب شناسی و طراحی در معماری دست کند، شیوه های حفاظت، مرمت، احیاء و نحوه مداخلات از محورهای این همایش است.

معماری دست کند از جمله گونه های معماری است که در دو دهه اخیر توجه مجامع حرفه ای و علمی جهانی را به خود مشغول کرده است؛ این نوع از معماری که در دهه های 70 میلادی بی اهمیت و غیر قابل قبول تلقی می شد، در سال های اخیر مورد توجه کارشناسان میراث فرهنگی و معماری جهان قرار گرفته است. روستاهای کندوان در آذربایجان شرقی و میمند در کرمان از جمله آثار دست کند در ایران به شمار می روند.

۲۰ فروردین ۱۳۹۱ ۰۸:۳۷
اشتراک در