پنجره های منازل شما پنل های خورشیدی می شوند

در طرحی دو لایه شیشه ای رسانای جریان برق به فاصله 60 میکرو متر از یکدیگر قرار می گیرند و فاصله مابین آنها با لوله های نانو کربنی با ضخامت 100 تا 200 نانو متر پر می شود. این مجموعه یک سلول خورشیدی را تشکیل می دهد.

شرکت های زیادی درمسیر طراحی و بهینه سازی محصولات خورشیدی خود در سراسر جهان در حال رقابت هستند تا بتوانند سبزترین انرژی را با آسانترین روش ممکن در اختیار انسان قرار دهند. بخش وسیعی از این میدان رقابت به تکنولوژی ساخت پنجره های خورشیدی که بتوانند نقش پنل ها را ایفا کنند اختصاص داده شده است.

در ساخت پنل های خورشیدی فعلی، استفاده از لایه های نیمه هادی سیلیکون مرسوم است. دکتر Mark missett از دانشگاه Flinders ایده استفاده از لوله های باریک نانو کربنی به عنوان جایگزین نیمه هادی سیلیکون در ساخت پنجره های شفاف خورشیدی را در پروژه مقطع دکتری خود بررسی کرده است.

در این طرح دو لایه شیشه ای رسانای جریان برق به فاصله 60 میکرو متر از یکدیگر قرار می گیرند و فاصله مابین آنها با لوله های نانو کربنی با ضخامت 100 تا 200 نانو متر پر می شود. این مجموعه یک سلول خورشیدی را تشکیل می دهد.

 به نوشته نارنجی، از ویژگی های عمده این مجموعه آن است که شفاف است و از آن می توان به عنوان شیشه پنجره در سازه ها استفاده کرد. زمانیکه نور خورشید به این سلول می تابد الکترونها به لایه کربنی راه می یابند و می توانند فرایند ذخیره و تبدیل شدن به انرژی الکتریکی را طی کنند. با این حساب پنجره های خانه همگی مکان هایی بلقوه برای تولید انرژی به حساب می آیند.
 این پروژه فعلا در حد یک طرح ارائه شده و هنوز در فضای خارج از آزمایشگاه مورد بررسی قرار نگرفته است. سازنده آن عقیده دارد که هنوز باید روی شفافیت و راندامان کاری آن در فضای خارج از آزمایشگاه کار شود. چرا که فعلا میزان بازدهی این فناوری 1 درصد است و برای افزایش آن نیاز به کارهای بیشتری است.

۱۶ فروردین ۱۳۹۱ ۱۱:۱۶
جام نیوز |
اشتراک در