تخت جمشید لایروبی می‌شود

مجموعه تاریخی تخت جمشید که به علت جاری شدن آب در فضای این مجموعه منحصربه‌فرد تاریخی دچار آلودگی شده بود، لایروبی می‌شود.

 مجموعه تاریخی تخت جمشید که به علت جاری شدن آب در فضای این مجموعه منحصربه‌فرد تاریخی دچار آلودگی شده بود، لایروبی می‌شود. مسعود علویان‌صدر، معاون میراث فرهنگی کشور از ادامه روند لایروبی مجموعه تخت جمشید خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از‌ آب‌های جمع شده در خزانه تخت جمشید که از کوه‌های اطراف روانه این فضای تاریخی می‌شد با زهکشی در پایین کوه به مسیرهای دیگری هدایت شدند و لایروبی تخت جمشید ادامه دارد.

بنابر اعلام علویان با انجام زهکشی در دامنه کوه، آب‌های سایر مناطق به مجموعه وارد نمی‌شود و تنها آب باران به خزانه می‌ریزد که به محض جمع شدن آب نیز پمپ‌های سیار برای دفع این آب‌ها از خزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با بیان این که فضاهای نیازمند لایروبی کانال‌هایی باستانی هستند که باید به روش لایه‌برداری لایروبی شوند و در سال‌های گذشته چندین دوره لایروبی و حفاری در این کانال‌ها انجام شده است، گفت: فرآیند لایروبی فرآیندی زمان‌بر است و 3 سال دیگر فرصت برای اتمام لایروبی کانال‌های تخت جمشید مورد نیاز است.

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه، اطلاعات نهفته در این کانال‌ها را بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در تخت جمشید صورت گرفته و با انجام 3 یا 4 دوره دیگر، طی 3 سال آینده لایروبی در کانال‌ها به پایان می‌رسد و باید در این زمینه دقت لازم را برای آسیب نرسیدن به بنای تخت جمشید رعایت کرد که همین موضوع اجرای طرح را طولانی تر می‌کند. به گفته علویان‌صدر این اقدامات در راستای حفاظت از محوطه باستانی تخت جمشید و همچنین رونق یافتن گردشگری و افزایش تعداد بازدیدکنندگان این محوطه صورت گرفته است.

مسعود رضایی‌منفرد، مدیر داخلی پایگاه تخت جمشید نیز در این باره گفت: در فضای زیرین بخش اعظمی از تخت جمشید کانا‌ل‌های دفع آب‌های سطحی ایجاد شده و در خزانه که پایین‌ترین قسمت تخت جمشید است کانال‌های دفع آب وجود ندارد. وی با بیان این که تعبیه نشدن کانال در زیر خزانه منجر به جمع شدن آب باران می‌شد، افزود: برای رفع این مشکل لایروبی کانال‌های اطراف خزانه در سال 84 آغاز شد و در سال 90 گزارش و برنامه ادامه حفاری باستان‌شناسی در کانال‌های زیرزمینی تخت جمشید برای اخذ مجوز و تأمین اعتبار لازم به پژوهشکده باستان‌شناسی ارسال شدو براساس برنامه قبلی، ادامه این طرح در سال 91 اجرا می‌شود.

مدیر داخلی پایگاه تخت جمشید با بیان این که کف اصلی خزانه سندی باستانی است و نمی‌توان در آن مداخله کرد، افزود: با زهکشی در اطراف کوه و قرار دادن پمپ در خزانه، پروژه سرعت بخشی برای دفع آب‌های سطحی به طور کامل انجام شده و لایه‌برداری و لایروبی 600 متر از کانال‌های زیرزمینی دفع آب‌های سطحی تخت جمشید نیز انجام شده است.

تخت جمشید

تخت جمشید

۱۶ فروردین ۱۳۹۱ ۰۸:۳۰
شاسا |
اشتراک در