باند نخست این فرودگاه که نخستین فرودگاه بخش خصوصی کشور است ، 4 هزار و 620 متر طول و 60 متر عرض دارد و برای فرود هواپیماهای پهن پیکر در حال ساخت است.
باند اول
فرودگاه بین المللی قم با 50 درصد پیشرفت در دست ساخت است. مجری ساخت این
فرودگاه گفت: باند نخست این فرودگاه که نخستین فرودگاه بخش خصوصی کشور است ،
4 هزار و 620 متر طول و 60 متر عرض دارد و برای فرود هواپیماهای پهن پیکر
در حال ساخت است.
آقای مهرجویی با اشاره به اخذ مجوز e-4 که بالاترین
مجوز بین المللی است و تعهد همه کشورها به سازمان بین المللی هواپیمایی
(ایکائو) برای ساخت حداقل یک باند برای فرود بزرگترین هواپیمای جهان یعنی
ایرباس (a-380) در یک فرودگاه هر کشور گفت : فرودگاه بین المللی قم با توجه
به قرار گرفتن در مرکز کشور و نزدیکی به پایتخت آمادگی ساخت باند فرود این
نوع هواپیما را دارد که در صورت تصویب باند دوم را به این امر اختصاص
خواهد داد. وی افزود: مساحت این فرودگاه حدود 3 هزار هکتار است و منطقه
گردشگری طرلاب و شهر فرودگاهی سلفچگان نیز برای ارائه انواع خدمات هوایی و
آموزش های هوانوردی دراطراف این فرودگاه در 3 هزار و 500 هکتار طراحی شده
است.
مجری ساخت این فرودگاه گفت : همزمان با ساخت باند، احداث ترمینال
موقت این فرودگاه نیز در 7 هزار متر مربع آغاز شد . وی افزود: ظرفیت پذیرش
مسافر در مرحله اول احداث این فرودگاه 650 هزار نفر در سال است و هزینه
ساخت مرحله آزمایشی و نخست این طرح 250 میلیارد تومان برآورد شده است.
مهرجویی
پیش بینی کرد با پیشرفت بسیار خوب عملیات عمرانی و در صورت تامین به موقع
اعتبار، مرحله اول این فرودگاه پایان امسال به بهره برداری برسد. وی با
اشاره به تصویب منطقه آزاد زیارت که شهرهای قم، مشهد و شیراز را شامل می
شود، خاطر نشان کرد: این فرودگاه نقش مهمی در پذیرش زائران از اقصی نقاط
جهان خواهد داشت و به اقتصاد استان کمک موثری خواهد کرد. ساخت فرودگاه بین
المللی قم 21 بهمن سال 89 آغاز شد .