شیرین کردن آب به روش بازیابی حرارتی

جزئیات نخستین پروژه تولید آب شیرین از حرارت نیروگاه‌ها

عباس علی آبادی درباره جزییات نخستین پروژه تامین آب شیرین از حرارت نیروگاه که در قشم اجرا می‌شود، با اشاره به این‌که پروژه‌های ارزان قیمت تولید آب شیرین تقریبا اجرا شده اند و باقی پروژه ها خیلی گران قیمت هستند، گفت: تامین آب از این روشها دیگر اقتصادی نیست.

وی گفت: با توجه به قیمت ارزان برق و پرداخت یارانه به تولید آب شیرین در کشور، جهت گیری کلی به سمتی است که از برق یارانه ای برای تولید آب شیرین استفاده شود که به نظر می رسد باید مطالعه و بررسی بیشتری درباره آن صورت گیرد.

او با اشاره به این‌که در حال حاضر این پروژه در دو واحد نیروگاهی 25 مگاواتی و یک واحد آب شیرین کن 18 هزار مترمکعبی در دست اجراست، تصریح کرد:‌ تهیه آب از طریق این سامانه در صورت حذف یارانه صرفه اقتصادی دارد، چرا که در این روش هیچ یارانه‌ای برای استفاده از بخار نیروگاه برای تولید آب استفاده نمی‌کنیم.

علی آبادی افزود: این در حالی است که قیمت تمام شده آب از طریق سیستم‌های فعلی واقعی نیست، چون برق آن برق یارانه ای است و اگر قیمت برق این سیستم را واقعی کنیم، در آن صورت واحدهایی که از بازیابی حرارت نیروگاه ها استفاده می کنند اقتصادی تر خواهند بود.

به گفته مدیرعامل مپنا، در شیوه بازیابی حرارتی عملا از انرژی اتلافی برای تامین آب شیرین استفاده می‌شود و اگر این کار صورت گیرد، می توان با اطمینان گفت که امکان تامین آب شرب مناطقی از کشور که به دلیل نبود آب شیرین روند توسعه آنها متوقف شده است، به وجود می آید.

مدیر عامل مپنا ادامه داد: در حال حاضر برای تولید هر متر مکعب آب شیرین از طریق فعلی حدود چهار تا پنج کیلووات ساعت برق باید مصرف شود و اگر قیمت واقعی برق را بدون یارانه در نظر بگیرید، حدود 400 تا 500 تومان به سیستم آب شیرین کن یارانه پرداخت می شود، در حالی که برقی که در نیروگاه با سوخت گازوئیل تولید می شود، قیمت آن بالای 200 تومان است.

وی با اشاره به این‌که همه واحدهای حرارتی در صورت دسترسی به آب شور، لب شور یا پساب می‌توانند از این شیوه استفاده کنند،‌ گفت: آب شیرین تولیدی نیروگاه قشم تابستان سال آینده به مردم داده می‌شود، ولی برق تولیدی این نیروگاه زودتر از این موعد وارد مدار خواهد شد.

۲۲ اسفند ۱۳۹۰ ۱۱:۲۸
اشتراک در