کنترل حریم پایتخت از سال آینده هوشمند می‌شود

مدیرکل حریم شهرداری تهران با اعلام اجرای طرح کنترل حریم در نیمه دوم سال آینده، از به کارگیری هلی‌کوپترهای بدون سرنشین برای کنترل بخشهایی از حریم پایتخت در آینده خبر داد.

ا اشاره به تقسیم‌بندی عرصه حریم شهر به سه عرصه گروه اظهارکرد: بخشی از حریم که به لحاظ موقعیت اراضی و نزدیکی به شهر احتمال ساخت و ساز در آن زیاد است و بیش از دیگر نقاط حریم ممکن است مورد تجاوز قرار بگیرد، تحت عنوان لایه پرمخاطره حریم شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: لایه دوم حریم به دلیل فاصله بیشتری که از شهر دارد، احتمال ساخت و ساز در آن کمتر است و درنهایت در لایه سوم احتمال تجاوز به حریم تقریبا صفر است.

 لایه پرمخاطره حریم، به صورت آنلاین و 24 ساعته کنترل خواهد شد

 استفاده از هلی‌کوپتر بدون سرنشین برای کنترل لایه دوم حریم در آینده

وی با بیان اینکه لایه پرمخاطره حریم باید تحت کنترل و نظارت هوشمند قرار گیرند تا بتوان در کمترین زمان ممکن از ساخت و ساز در آن جلوگیری کرد، افزود: در قالب طرح کنترل هوشمند حریم، در آینده این لایه از طریق دوربین‌های مداربسته به صورت آنلاین و 24 ساعته چک می‌شود.

وی افزود: کنترل لایه دوم حریم شهر تهران در ساعاتی از شبانه‌روز از طریق هلی‌کوپتر بدون سرنشین که قابلیت رصد فضایی با شعاع 60 تا 100 هکتار را دارد انجام می‌شود.

مدیرکل حریم شهرداری تهران با اشاره به اینکه لایه سوم حریم که احتمال تجاوز به آن بسیار اندک است را می‌توان از طریق تصاویر ماهواره‌ای رصد کرد، به ایسنا گفت: این بخش‌های حریم را می‌توان در بازه‌های زمانی شش ماهه یا یکساله مورد بررسی قرار داد.

متقی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت حریم‌بان، اکیپ‌های ویژه‌ای را در چهارنقطه پایتخت مستقر کرده است اظهارکرد: با اجرای طرح کنترل هوشمند حریم از طریق دوربین‌های مداربسته، به محض اینکه شخص یا گروهی قصد تجاوز به حریم و ساخت و ساز غیرقانونی را داشته باشد، این اکیپ‌های حریم‌بان به محل اعزام شده و با آن برخورد خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کنترل حریم تهران هم‌اکنون به صورت فیزیکال و از طریق حضور ماموران در بخش‌های مختلف حریم انجام می‌شود، اظهارکرد: هزینه‌های این شیوه بسیار بالاست و این درحالی است که شهرداری تهران با اجرای طرح کنترل هوشمند حریم علاوه بر تدقیق در نظارت خود، در هزینه‌های صیانت از حریم نیز صرفه‌جویی می‌کند.

مدیرکل حریم شهرداری تهران در خاتمه با اشاره به اینکه فاز مطالعاتی پروژه کنترل هوشمند حریم از سوی شرکت مشاور این حوزه روبه اتمام است اعلام کرد که در شش ماهه دوم سال آینده این طرح در پایتخت اجرایی می‌شود.

۱۷ اسفند ۱۳۹۰ ۰۹:۱۴
ایسنا |
اشتراک در