آزبست تا شهریور 91 از مصالح ساختمانی حذف می‌شود

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به مضرات آزبست در محیط گفت: بر اساس مصوبه دولت تا شهریور سال 91 آزبست از مصالح ساختمانی حذف می‌شود.
دکتر کاظم ندافی در حاشیه اولین همایش ملی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی گفت: بحث بهداشت کار از نظر قانونی در حیطه وزارت کار است. وزارت بهداشت نیز مباحث مربوط به بهداشت کار را دنبال می‌کند به این ترتیب عوامل زیان آور محیط کار مانند عوامل شیمیایی، آزبست، گرد و غبار محیط کار، سر و صدا، پرتوها و ... از سوی وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به مضرات آزبست برای انسان گفت: شکی در آن نیست که تمام انواع آزبست سرطان زا هستند و هیچ یک از انواع آزبست مجوز استفاده از سوی سازمان جهانی بهداشت و سازمان بین‌المللی کار را ندارند. در ایران نیز مقرر شده تا شهریور سال 91 آزبست از مصالح ساختمانی حذف شود. در حال حاضر استفاده از آزبست در قطعات اتومبیل مانند لنت ترمزها ممنوع شده است.
ندافی ادامه داد: مهمترین بحث در زمینه آزبست مربوط به تخریب ساختمانهای فرسوده است که با تخریب این ساختمان‌ها موضوع آزبست به عنوان یک موضوع بهداشتی برای کارگران مطرح می‌شود. بر این اساس لازم است حفاظت‌های لازم در تخریب ساختمانها برای کارگران صورت گیرد.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره چگونگی استفاده از آزبست در لنت ترمزها و حذف آن ادامه داد: بر اساس بررسی که انجام داده‌ایم در حال حاضر تمام کارخانه‌های کشور مصرف آزبست ندارند و آزبست با ترکیبات دیگر که کم خطرتر و یا بی‌خطر هستند جایگزین شده است اما بحث آن است که تمام قطعات اتومبیل تولید داخل نیست و برخی قطعات به صورت قاچاق و از مراجع غیرقانونی وارد می‌شود.
وی در این باره افزود: در این زمینه مکاتبات لازم را با وزارت بازرگانی انجام داده‌ایم تا از ورود غیر قانونی قطعات اتومبیل آزبست دار جلوگیری شود در مجموع وزارت صنایع استفاده از آزبست را به طور کامل در صنعت متوقف کرده است.
وی همچنین درباره تمهیدات اندیشیده شده برای بهداشت اماکن بین راهی، رستوران‌ها ، هتل‌ها و ... در ایام نوروز گفت: در ایام نوروز 4 هزار بازرس بهداشتی تحت عنوان بسیج سلامت نوروزی و در قالب یک هزار و 100 اکیپ برای بازرسی از اماکن اقامتی مسافران اعزام می‌شوند. به این ترتیب بازرسی‌های بهداشتی در ایام نوروز تشدید می‌شود.
ندافی گفت: طرح بسیج سلامت نوروزی از اول اسفند ماه آغاز شده و تا 15 فروردین ماه ادامه دارد. در صورتی که مردم مشکلاتی در زمینه بهداشت اماکن مورد مراجعه مشاهده کردند می‌توانند مراتب را با شماره تلفن 09678 در میان بگذارند.
به گفته ندافی، عمده‌ترین مشکل در ارتباط با اماکن، رستوران‌ها و هتل‌ها استفاده از مواد غذایی است که ممکن است شرایط بهداشتی سالم را نداشته باشند. اماکن مختلف ملزم شده‌اند تا مجوزهای بهداشتی را در رویت مردم قرار دهند. لازم است مردم از خرید مواد غذایی که به صورت فله‌ای عرضه‌ می‌شود نظیر آب میوه‌ها و آب آشامیدنی خودداری کرده و از آب بطری شده در هنگام سفر استفاده کنند.
۱۵ اسفند ۱۳۹۰ ۱۳:۳۶
ایسنا |
اشتراک در