رونمایی نسل جدید لامپ کم‌مصرف برق

قائم مقام سازمان بهره‌وری انرژی ایران با اشاره به راه اندازی ۲ خط تولید تولید نسل جدید لامپ‌های کم مصرف برق در ایران از آغاز جمع آوری تدریجی لامپ‌های پر مصرف برق از سال اینده خبر داد.

سید حسین سجادی با اشاره به راه اندازی دو خط جدید تولید نسل جدید لامپ‌های کم مصرف برق در ایران گفت: این دو خط جدید تولید انبوه لامپ‌های کم مصرف از ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون شعله لامپ برخوردار هستند.

قائم مقام سازمان بهره وری انرژی با اعلام اینکه در حال حاضر به طور متوسط سالانه ۳۰ میلیون شعله لامپ در سطح کشور مصرف می شود، تصریح کرد: این در حالی است که در شرایط فعلی ظرفیت تولید لامپ های کم مصرف در داخل کشور حدود ۲۴ میلیون شعله در سال بوده که ۶ میلیون کمبود لامپ از طریق واردات جبران می شود.

این مقام مسئول با اشاره به انجام اصلاحات اساسی در خطوط تولید لامپ های کم مصرف در صنایع داخلی اظهار داشت: با انجام این اصلاحات فنی امکان تولید لامپ T۸ در تمامی خطوط تولید، صنایع و کارخانجات داخلی فراهم می شود. وی با یادآوری اینکه میزان درخشندگی و مصرف برق لامپ‌های جدید T۸ در مقایسه با لامپ‌های فعلی از کیفیت و استاندارد بالاتری برخوردار است، بیان کرد: در مجموع استفاده از هر لامپ جدید T۸ در مقایسه با لامپ‌های کم مصرف فعلی حدود ۴ وات در مصرف برق مشترکان صرفه جویی به همراه دارد.

سجادی همچنین با یادآوری اینکه هم اکنون در کل کشور بیش از ۱۲۰ میلیون شعله لامپ کم مصرف مورد استفاده قرار گرفته است، تاکید کرد: متوسط عمر لامپ‌های کم مصرف حدود سه سال برآورد می شود که با راه اندازی خطوط جدید تولید لامپ های T۸ به تدریج امکان جایگزینی لامپ‌های فعلی با نسل جدید لامپ‌های کم مصرف برای مشترکان مختلف خانگی، تجاری و صنعتی فراهم می شود.

قائم مقام سازمان بهره وری انرژی ایران در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر میزان صرفه جویی استفاده از نسل جدید لامپ‌های کم مصرف در کشور توضیح داد: مطالعات انجام گرفته نشان می دهد با آغاز جابه جایی لامپ های جدید T۸ با لامپ های موجود از سال ۹۱ حدود ۳۰۰ مگاوات در مصرف برق کشور صرفه جویی حاصل شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان صرفه جویی حاصل از استفاده از لامپ‌های جدید T۸ معادل ساخت یک نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی با سرمایه گذاری معادل حدود ۵۵۰ میلیون دلار است، تبیین کرد: از سال آینده به تدریج جابه جایی و تعویض لامپ‌های موجود کم مصرف با لامپ‌های نسل جدید T۸ انجام می شود. وی درباره اقدامات انجام گرفته برای جمع آوری لامپ‌های بی کیفیت و غیراستاندارد چینی از بازارهای داخلی گفت: مذاکراتی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده که از ورود لامپ های بی کیفیت چینی به داخل کشور جلوگیری شود.

سجادی در پایان با تاکید بر اینکه افزایش تعداد لامپ‌های غیر استاندارد و بی کیفیت چینی در بازار برق کشور به یک نگرانی جدی تبدیل شده است، خاطر نشان کرد: وزارت نیرو با مشارکت موسسه استاندارد از ورود این لامپ های غیر استاندارد از مبادی رسمی به داخل کشور جلوگیری می کند.

۱۵ اسفند ۱۳۹۰ ۱۱:۱۶
اکونیوز |
اشتراک در