تولید و عرضه لامپ‌ رشته‌ای ممنوع

مدیرعامل سازمان بهره‌‌وری انرژی ایران از تصویب پیش‌نویس اولیه لایحه ممنوعیت تولید، توزیع و واردات لامپ‌های رشته‌ای بالای 40 وات در کشور از سال 92 خبر داد.

سعید مهذب‌ترابی گفت: وزارت نیرو لایحه‌ای مبنی بر ممنوعیت تولید، توزیع و واردات لامپ‌های رشته‌ای به دولت ارایه کرد که خوشبختانه جلسه نهایی برای بررسی این لایحه با کارگروه وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و تصویب شد که از سال ۹۲ این موضوع اجرا شود. وی افزود: براساس این مصوبه مقرر شد که از سال 92 تولید، توزیع و واردات لامپ رشته‌ای بالای 40 وات در کشور ممنوع شود.

مهذب‌‌ترابی با بیان اینکه در وهله نخست تلاش بر این است که توزیع این لامپ‌های رشته‌ای در کشور ممنوع شود، ادامه داد: موضوعی که بسیار حساس است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت این است که احتمال اینکه واردات لامپ‌های رشته‌ای به کشور به دلیل ارزان بودن افزایش یابد و مصرف آن نیز بالا برود.

* مردم از لامپ‌های غیراستاندارد استفاده نکنند

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران تصریح کرد: معضلی که در حال حاضر در بخش استفاده از لامپ‌های روشنایی و LED دیده می‌شود همانا استفاده از لامپ‌های غیراستاندارد وارداتی و تولید داخل است. مهذب‌ترابی افزود: مردم باید توجه داشته باشند که از لامپ‌هایی استفاده کنند که اولا نشان مهر استاندارد بر روی آنها درج شده باشد و دوم اینکه لامپ‌ها از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود.

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران با اشاره به مشکلی به نام 'تله تکنولوژیک' در کشور ادامه داد: وسایل و تجهیزات مورد استفاده در ایران به لحاظ چرخه بهینه سازی انرژی قابلیت و کارایی لازم را ندارد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون 60 درصد از انرژی موجود در کشور توسط الکتروموتورها مصرف می شود، از مصرف بالای انرژی در این بخش خبر داد و بیان داشت: اولین کارخانه تولید الکتروپمپ کولر با راندمان بسیار بالا در کشور ایجاد خواهد شد.

مهذب ترابی خاطرنشان کرد: برآورد می شود از این طریق بتوانیم 3.5 تا 4 میلیون الکتروموتور در کشور را تعویض کنیم و این کارخانه از طریق تولید الکتروپمپهای کولر با توان کمتر از 20 وات در شهرکرد به زودی بهره برداری می شود.مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران گفت: همگام با اجرای مرحله دوم طرح هدفمندسازی یارانه ها، فضای کسب و کار جدیدی برای معماران و مالکان ساختمانها به منظور کاهش هزینه انرژی در کشور ایجاد خواهد شد.

۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ۰۹:۱۲
شاسا |
اشتراک در