سامانه پاسخ سریع زمین لرزه براساس نیاز طراحی شد

تهران -معاون وزیر راه وشهرسازی گفت : سامانه پاسخ سریع زمین لرزه به صورت آزمایشی براساس نیاز طراحی شده و اطلاعات اساسی را در فاصله زمانی اندکی از رویداد زمین لرزه در اختیار مسئولان ذیربط قرار می دهد.
سید محمود فاطمی عقدا ' اظهار داشت :موقعیت زمین شناسی و لرزه زمین ساختی شهر تهران نشان دهنده فعالیت لرزه خیزی بالای آن است و با توجه به سوابق لرزه خیزی آن و وجود گسل های مهم در این شهر احتمال رویداد یک زمین لرزه بزرگ وجود دارد .

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن افزود : برای مواجهه با زمین لرزه بزرگ تهران نیاز به اتخاذ تمهیدات لازم به منظور مدیریت بحران در این ارتباط وجود دارد .

وی خاطرنشان ساخت : در این شهر بزرگ بدون اتکا به داده های سریع و دقیق از مکان زمین لرزه و سایر عوامل اساسی آن ، مدیریت رخداد یادشده امکان پذیر نیست .

فاطمی عقدا یاداور شد : مرکز نامبرده شبکه شتابنگاری زلزله را در اختیار دارد و برپایه آن سامانه مذکور را طراحی و به شکل آزمایشی راه اندازی کرده است .

وی تصریح کرد : بشر با وجود آنکه به پیشرفت هایی در عرصه فناوری دست یافته ، اما هنوز زمین لرزه به عنوان مخاطره آمیزترین پدیده طبیعی محسوب می شود .

این مقام مسئول ، از راه اندازی 20 ایستگاه شتابنگاری با تجهیزات مورد نیاز در مناطق مختلف تهران خبرداد و گفت: اطلاعات این ایستگاه ها به صورت داده هایی در اختیار 'سرور' مرکزی در مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن قرار می گیرد و با استفاده از اطلاعات ورودی و بهره گیری از نرم افزار، داده های دریافتی تبدیل به یک نقشه لرزه می شود .

فاطمی عقدا با اذعان به اینکه پیش بینی زمین لرزه به معنی آن که بزرگی ، زمان ومکان دقیق آن مشخص شود ،در حال حاضر امکان پذیر نیست ، گفت : ایجاد سامانه های هشدار و پاسخ سریع زمین لرزه می توانند در کاهش تلفات و خسارات بسیار موثر باشند .

رئیس مرکزتحقیقات ساختمان ومسکن افزود : اکنون در مراحل تکمیلی و افزایش ایستگاه های شتاب نگاری در تهران به حدود 130 ایستگاه هستیم که تهیه لایه های اطلاعاتی مورد نیاز دیگر مانند نوع خاک ، نوع ساختمانها می تواند به تهیه نقشه خسارت کمک کند .

۲۶ بهمن ۱۳۹۰ ۰۹:۱۱
ایرنا |
اشتراک در