سیاست‌های بخش مسکن برای خانه‌دار شدن کلیه اقشار جامعه

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تامین مسکن برای کلیه اقشار جامعه در سیاست‌های بخش مسکن لحاظ شده ‌است، خاطرنشان کرد: میزان تسهیلات مسکن مهر کافی است و برنامه‌ای برای افزایش آن نداریم.

مقداد همتی- عضو شورای عالی مسکن-  کمک به بخش خصوصی برای ساخت مسکن، با پرداخت تسهیلات برای مسکن خودمالک ساخت‌و‌ساز در بافت‌های فرسوده، و همچنین تسهیلات 40 میلیون تومانی ساخت که اخیرا به تصویب رسیده است را از دیگر سیاست‌های بخش عرضه‌ اعلام و اظهار کرد: اصلی‌ترین کار، ساخت مسکن مهر است.

عضو شورای عالی مسکن در پاسخ به این‌که آیا برنامه‌ی دیگری برای پاسخ به تقاضای قشر متوسط جامعه ندارید؟ تصریح کرد: تقاضاهای دهک‌های یک تا شش با مسکن مهر پاسخ داده می‌شود، یعنی با ارائه‌ی زمین رایگان و تسهیلات، اقشار این دهک‌ها صاحبخانه می‌شوند و در مورد دهک اول و دوم و تا حدودی هم دهک سوم که تحت پوشش سازمان بهزیستی یا کمیته‌ی امداد قرار می‌گیرند تا حدودی آورده متقاضی تامین می‌شود بنابراین مابقی تا دهک هفتم می‌توانند از زمین 99 ساله و تسهیلات استفاده کنند.

وی ادامه داد: دهک‌های شش، هفت و هشت اگر زمین داشته باشند می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند و دهک‌های هشت، 9 و 10 نیز از توان مالی برای ساخت و یا خرید مسکن برخوردارند.

همتی با اشاره به این‌که کسی نیست که در سیاست‌های ما مورد توجه قرار نگرفته باشد، خاطرنشان کرد: همچنین افراد می‌توانند با سپرده‌گذاری 20 میلیون تومانی طی 9 ماه چهل میلیون تسهیلات ساخت دریافت کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این‌که آیا متقاضیان دهک‌های متوسط می‌توانند امیدوار باشند که با این سیاست‌ها بدون افزایش قیمت صاحبخانه شوند؟ اظهار کرد: ما برای همه دهک‌های جامعه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از این فرصت ایجاد شده در دولت دهم، برای خانه‌دار شدن استفاده کنند بنابراین نگران افزایش قیمتها نیستیم چون با افزایش عرضه خودبخود قیمتها متعادل می‌شود.

همتی در ادامه درباره‌ی افزایش تسهیلات واحد‌های پرند گفت: افزایش تسهیلات فقط مربوط به واحد‌های شرکت کوزو(شرکت ترکیه‌ای) است، زیرا امکاناتی که دارد همچون نصب پارکت، پکیج و کولر، بیشتر از سایر واحد‌های ساخته شده است بنابراین با هدف کاهش آورده‌ی متقاضی تسهیلات را پنج میلیون افزایش دادیم.

عضو شورای عالی مسکن در ادامه درباره‌ی افزایش تسهیلات ساخت مسکن مهر گفت: با توجه به این‌که قرار‌داد‌های مربوط به سال گذشته با متری 300 هزار تومان ساخته می‌شود، قرار‌داد‌های سال آینده را نیز با این قیمت منعقد می‌کنیم، بابراین میزان تسهیلات کافی‌ است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انبوه‌سازان حاضرند با این قیمت خانه بسازند با توجه به این‌که درخواست افزایش را اعلام می‌کنند؟ تصریح کرد: در سال 88 که نخستین انبوه‌ساز‌ها وارد شدند با متری 450 هزار تومان هم حاضر به ساخت نبودند، زیرا بساز‌وبفروش‌های تهران 300 الی 400 درصد سود می‌بردند و به سود 50 درصدی هم قانع نبودند، اما این طلسم با ساخت‌وسازهای انبوه شکسته شد و سود انبوه‌سازان در سری‌سازی تامین شد. اکنون هم به‌رغم این‌که قیمت برخی مصالح افزایش یافته و ممکن است سود انبوه‌سازان به 30 درصد رسیده باشد، اعلام می‌کنند که ما ضرر نمی‌کنیم، بلکه ممکن است از سود ضرر ‌کنیم.

مشاور وزیر راه ‌و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاق در داخل شهرها و برای ساخت و سازهای عادی نیز رخ داد؟ گفت: بله کم‌کم انبوه‌سازان به سود کمتر قانع شدند، همچنین یکی ‌دیگر از دلیل افزایش ساخت‌وسازها تسهیلات خودمالکی است که پرداخت می‌کنیم.

وی با بیان این‌که 500 هزار واحد مسکونی تسهیلات خودمالکی در کشور داریم که بی‌سابقه است، گفت: این اقدام به نفع ما نیز هست، زیرا وام می‌دهیم و فرم ج را قرمز می‌کنیم و متقاضی خودش خریدار را پیدا می‌کند، به علاوه ساخت‌وساز‌های خودمالک نیاز به ایجاد تاسیسات زیربنایی ندارد.

۲۴ بهمن ۱۳۹۰ ۰۸:۵۹
ایسنا |
اشتراک در