طراحی و ساخت نوعی کف‌پوش استاندارد ویژه سالن‌ها و زمین‌های ورزشی

وعی کف‌پوش استاندارد ویژه سالن‌ها و زمین‌های ورزشی توسط پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شد.
امین هوش افزا، پژوهشگر طرح، کف‌پوش مناسب را از مهمترین اجزای تشکیل دهنده یک مجموعه ورزشی عنوان کرد و گفت: در تولید این نوع کف‌پوش‌ها باید جذب ضربه،‌ میزان اصطکاک و مقاومت به سایش و نیز تغییر شکل عمودی در حد استاندادهای لازم باشد تا از آسیب به ورزشکاران جلوگیری کند و مواد سازنده این پوشش‌ها نباید برای بدن ضرر داشته باشد.
وی افزود:‌ در این طرح معیارهای مورد استفاده در کشورهای مختلف از جمله اتحادیه اروپا را مطالعه کردیم و سپس با استفاده از کامپوزیت بر پایه پلی یورتان تقویت شده با نانوذرات اکسید آلومینیوم به محصول مورد نظر با شرایط استاندارد رسیدیم و ماده ساخته شده نیز مورد آزمون‌های مختلف مکانیکی و نیز شبیه‌سازی رایانه‌ای قرار گرفت.
هوش افزا، روش اجرا و نصب این نوع کف‌پوش‌ها را ریختگی یک پارچه در محل عنوان کرد و گفت: کف‌پوش ابتدا در دو بخش جداگانه پیش پلیمر و سخت کننده آماده و در محل با درصد مشخصی ترکیب می‌شوند، سپس بدون نیاز به کوره، در چند لایه (معمولا ۳ تا ۴ لایه) کف‌پوش ریخته و سخت می‌شود.
وی برتری این کف‌پوش در مقایسه با نمونه خارجی را ارزان بودن و داشتن استانداردهای لازم دانست و ادامه داد:‌ هم اکنون محصولات خارجی در بازار وجود دارد که دارای استاندارد لازم نیستند.
این کف‌پوش در چند مکان ورزشی باز و سرپوشیده نصب و نتایج بررسی‌ها رضایت بخش بوده است.
این پژوهش در پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، گرایش ورزش و با راهنمایی مضطرزاده، استاد دانشگاه امیرکبیر انجام شده است.
۳ بهمن ۱۳۹۰ ۱۱:۱۶
خبرگزاری فارس |
اشتراک در