راههای مقابله با پدیده گردوغبار توسط متخصصان بررسی می شود

جامعه مهندسان مشاور ایران اعلام کرد: وقوع طوفان های گردوغبار و پدیده ریزگردها در سال های اخیر به یکی از دغدغه های مردم و مسئولان تبدیل شده و به منظور بررسی راههای مقابله با آن همایشی نهم بهمن ماه در تهران برگزار می شود.
به نقل از روابط عمومی جامعه مهندسان مشاور ، بروز گردوغبار و پدیده ریزگردها که گستره وسیعی از جنوب و غرب کشور را در بر می گیرد و پراکنش آن را در حوزه وسیعی از مرکز ایران را شاهد هستیم ، نیازمند اتخاذ تدابیر لازم برای رویارویی با آن است.

دراین گزارش آمده است: همایش ریزگردها ، بررسی علل پیدایش ، اثرات و راه حل ها به دنبال آن است که برای مقابله با پدیده نامبرده چه اقدامی صورت گیرد و یا چگونه می توان آن را تعدیل کرد .

برپایه این گزارش ، امروزه پدیده ریزگردها را تا نیمه شمالی البرز با آن مواجه هستیم و پی آمدهای زیست محیطی و ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و بهداشتی آن علاوه بر عموم اقشار جامعه برای مدیران و سیاستگذاران کشور از اهمیت لازم برخوردار است .

جامعه مهندسان مشاور ایران ، این پرسش را نیز مطرح ساخته که وضعیت کنونی گردوغبار و ریزگردها پیامد کدام رفتار و حاصل چه شرایطی بوده و منشا و علل بروز این رخداد چیست ؟

ریزگردها ،منشاء و علل و عوامل بروز آنها ، ریزگردها و نقش عوامل طبیعی ، انسانی ، مدیریت آب و خاک در پیدایش آنها ، ریزگردها و پیامدهای اقتصادی ، بهداشتی ، اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی از جمله محورهای مورد بحث این نشست هستند .

همچنین فعالیت های انجام شده و راهکارهای اجرایی در سطح ملی برای مقابله و تعدیل پدیده ، معرفی تجارب و ظرفیت های بین المللی جهت مقابله با ریزگردها از دیگر موضوع های مورد بررسی در این همایش خواهد بود .

قرار است در این نشست خلاصه نتایج یافته های پژوهشی اعضای متخصص جامعه مهندسان مشاور ایران و کارشناسان سایر ارگان ها که در ارتباط با ریزگردها فعالیت های لازم را داشته اند به منظور دستیابی به راهبردهای مدیریت پدیده ، ارایه شود .

علاقه مندان در صورت تمایل برای حضور در این همایش می توانند با دبیرخانه جامعه مهندسان مشاور ایران و یا ازطریق پست الکترونیک info@irsce.org ارتباط برقرار کنند .

۳ بهمن ۱۳۹۰ ۱۰:۵۹
اشتراک در