مشکلات بلندمرتبه سازی بر اساس تراکم دستوری

رئیس هیئت مدیره جامعه مهندسان شهرسازی ایران گفت: بلندمرتبه سازی بر اساس طرح تفصیلی مشکل ساز نیست اما اگر بر اساس تراکم دستوری باشد پایتخت را با مشکل مواجه می‌کند.
علی نوذرپور با اشاره به طرح افزایش عمودی پایتخت گفت: اگر افزایش ارتفاع پایتخت بر اساس طرح تفصیلی باشد حتما مطالعات اجتماعی، اقتصادی آن انجام شده و زیرساختهای لازم برای بلندمرتبه سازی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در طرح تفصیلی هرگونه مشکلی پیش بینی و در خصوص آن مطالعات لازم انجام می شود و در صورتی که افزایش ارتفاع پایتخت بر اساس طرح تفصیلی باشد هیچ گونه مشکلی به وجود نمی آید.

نوذرپور با انتقاد از ابلاغ نشدن طرح تفصیلی شهر تهران گفت: مشکل اصلی ابلاغ نشدن طرح تفصیلی است که از ابتدای سال وعده اجرایی شدن آن داده شد و هنوز در ماه های انتهایی سال ابلاغ نشده است.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه پیش بینی شده بودهمزمان با طرح جامع طرح تفصیلی نیز به تدریج اجرایی شود گفت: چند سال از ابلاغ طرح جامع گذشته است و هنوز طرح تفصیلی ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات طرح تفصیلی مربوط به سال 81 است گفت: اطلاعات طرح تفصیلی مربوط به ده سال گذشته و قدیمی است و با وجود صدور پروانه ساختهای جدید ،افزایش جمعیت و ... کاربردی نیست.

نوذرپور با بیان اینکه معطلی این طرح در کمیسیون ماده 5 به دلیل کم‌کاری شهرداری است گفت: تمامی این سخنان که این طرح در کمیسیون ماده 5 معطل مانده بهانه است و زمانی که در حال از دست رفتن است هدر دادن منابع مالی و میلیارد ها تومان پول شهروندان است.

وی با بیان این که در زمان تصویب طرح جامع در یک حرکت دستوری رئیس جمهور خواستار افزایش 20 درصد تراکم در طرح جامع شد گفت: اگر افزایش تعداد طبقات ساختمانی بر اساس تراکم دستوری نباشد چالشی دراین رابطه نداریم.

۲۶ دی ۱۳۹۰ ۰۹:۲۰
خبرگزاری مهر |
اشتراک در