کتاب مهندسی پی پیشرفته منتشر شد

کتاب مهندسی پی پیشرفته با تالیف دکتر علی فاخر توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر گردید
مهندسی پی اهمیت زیادی در طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی دارد. بنابراین توجة به آموزش مهندسی پی و در دسترس بودن مراجع مختلف در این زمینه بسیار ضرورت می‌یابد. این کتاب برای کارهای آموزشی در جامعة دانشگاهی و همچنین استفادة حرفه‌ای تهیه شده است.

مولف تلاش کرده است که از آخرین دستاوردهای علمی و عملی استفاده کند. در این کار هم به آخرین مقالات و نتایج پژوهش‌های دانشگاهی توجه شده و هم اینکه راهگشا بودن نتایج تحقیقات دانشگاهی در کارهای عملی و استقبال از آن‌ها در جوامع حرفه‌ای مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده است که کتاب منطبق با شرایط حرفه‌ای داخل کشور هم باشدو روش‌ها، مصالح و فن‌آوری‌های بومی مورد توجه قرار گیرد.

فصل‌‌بندی کتاب تا حدودی از فصل بندی کتب کلاسیک مهندسی پی تبعیت می‌کند. پی‌های سطحی در چهار فصل اول و ابنیه نگهبان خاک در فصل‌های پنج الی هشت ارائه شده‌اند. دو فصل آخر این کتاب به پی‌های عمیق یا شمع‌ها اختصاص دارد. فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

1: ظرفیت باربری زمین برای پی‌های سطحی

2: نشست و تغییرشکل خاک زیر پی

3: طراحی پی‌های سطحی

4: اجرای پی‌های سطحی

5: فشار جانبی خاک

6: دیوارهای وزنی و طره‌ای

7: سپرها و دیواره‌ها

8: تسلیح خاک

9: پی عمیق تکی

10: گروه شمع

دیدن انواع واقعی پی‌ها و مراحل اجرای آن‌ها کمک موثری در آموزش مهندسی پی است. افزون بر آن، طراح پی با مشاهدة طرح‌های مشابه قبلی می‌تواند با سرعت و اعتماد به نفس بیشتری به تحلیل و طراحی در شرایط جدید بپردازد. در کتاب‌های درسی به دلیل محدودیت در تعداد عکس‌های رنگی و نظایر آن نمی‌توان خواننده را با سازه‌های واقعی چندان آشنا کرد. برای حل این مشکل، مولف اقدام به تهیة مجموعه‌ رایانه ای از عکس و مطالب کمک آموزشی کرده است که همراه این کتاب مورد استفاده قرار گیرد. این مجموعة رایانه‌ای در هر سال روزآمد می‌شود و به صورت رایگان از طریق دایرکتوری به نام مولف در مرکز کامپیوتر دانشکده عمران دانشگاه تهران قابل تهیه است.

ویرایش اول این کتاب به صورت جزوه سالها پیش تهیه شد و از اولین نیمسال تدریس درس مهندسی پی پیشرفته توسط مولف مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن در اوایل هر سال تحصیلی که مقارن با ارائه درس مهندسی پیشرفته توسط مولف بود، ویرایش اصلاح شده‌ای تهیه و در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت. اصلاح جزوه در هر سال علاوه بر بهبود نگارش، شامل تکمیل مطالب می‌شد. هر بار در تکمیل مطالب فنی سعی شد که حجم مطالب زیاد نشود یعنی به مرور که مولف با تجربیات خود درمی‌یافت که برخی مطالب، کاربرد چندانی در عمل ندارند، این نوع مطالب حذف می‌شد و با مطالب مفیدتر جایگزین می‌شد. پس از هر تجربة جدید مولف در پروژه‌های مختلف، نکات جدید در حاشیة یک نسخه از جزوه به صورت دست نویس یادداشت می‌شد تا در جزوه سال بعد وارد شود. درنهایت جزوة درسی به صورت کتاب برای چاپ به انتشارات دانشگاه تهران پیشنهاد شد.

مؤلف با تجربه سال‌ها تدریس مهندسی پی پیشرفته، دریافته است که با برگزاری 2 جلسه کلاس در هفته در مدت یک نیمسال تحصیلی می‌توان بیشتر مطالب ارائه شده در این کتاب را در یک درس 3 واحدی تدریس کرد. البته مطالعه برخی قسمت ها باید به دانشجویان واگذار شود.

فروش اینترنتی http://press.ut.ac.ir

تلفن دفتر پخش 88012078

تلفن فروشگاهها 66417357 و 66953059

۱۹ دی ۱۳۹۰ ۱۵:۰۰
اشتراک در