نخستین نرم‌افزار بومی مقررات ملی ساختمان رونمایی شد

نخستین سمینار آموزشی مبحث نهم مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمان های بتون آرمه) با رونمایی از نخستین نرم‌افزار بومی مقررات ملی ساختمان با نام «IDS9» در محل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

دکتر حمیدرضا صبا، مسوول اجرایی سمینار آموزشی مبحث نهم مقررات ملی ساختمان گفت: در این سمینار که با حضور مدیرکل دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی و رییس دانشگاه برگزار شد، فصول بیست و یک گانه مبحث نهم مقررات ملی ساختمان که شامل بتون و مصالح تشکیل دهنده، کیفیت بتون، پذیرش و دوام، میلگردها، تحلیل و طراحی (اعضای خمشی، محوری، برش، پیچش، لرزه‌یی، مقاومت در برابر حریق) و مسائل مختلفی از قبیل تغییر شکل و ترک خوردگی، پیوستگی و نرم‌افزار و راهنمای مرتبط با مبحث نهم است، تبیین و بررسی شد.

وی با بیان این‌که مخاطبان این سمینار آموزشی را دانش‌آموختگان و دانشجویان رشته مهندسی عمران دانشگاه‌های سراسر کشور تشکیل می‌دادند، افزود: هدف از برگزاری این دوره آموزشی یک‌ روزه، تبیین تغییرات ایجاد شده در ساختار مبحث نهم مقررات ملی ساختمان بود که با حضور نزدیک به 100 نفر شرکت کننده و هشت سخنران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست تخصصی که با حضور جمع کثیری از مهندسان رشته مهندسی عمران و دانشجویان این رشته برگزار شد، دکتر هوایی، مدیرکل دفتر امور مقررات ملی ساختمان به بیان ضرورت تبیین مباحث و مقررات ساخت وساز در کشور پرداخت و با اشاره به تلاش‌های انجام شده در تالیف ویرایش‌های مختلف مبحث نهم و نیز تهیه راهنمای مبحث و نرم‌افزار مربوطه، پیشنهاد تالیف آئین‌نامه بتن را به انجمن مهندسین عمران ایران ارائه کرد.

در ادامه این نشست، دکتر رهایی، رئیس مرکز تحقیقات سازه و زلزله و مسوول کمیته تخصصی مبحث نهم به بیان فرایندهای صورت گرفته در نوشتار مبحث نهم مقررات با تیم جدید معرفی شده پرداخت و به ضرورت به ‌روز رسانی مباحث مختلف در چرخه‌های زمانی منظم به ویرایش‌های سال‌های 85 و 88 مبحث نهم اشاره و تغییرات انجام شده را تبیین کرد.

رهایی، با ارائه شمای کلی از راهنما و نرم‌افزار تهیه شده به بیان فصول مختلف آن پرداخت و در ادامه جلسه، هشت نفر از متخصصان کمیته تخصصی مبحث نهم به توضیح فصول بیست گانه مبحث نهم و بیست و یک فصل راهنمای آن پرداختند.

۱۸ دی ۱۳۹۰ ۰۸:۵۹
اشتراک در