جزئیات کامل بازنگری اساسنامه تعاونی‌های مسکن

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه از بازنگری کامل اساسنامه تعاونی‌های مسکن کشور به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف و سوء استفاده احتمالی خبر داد.
غلامحسین حسینی نیا با بیان اینکه اساسنامه تعاونی های مسکن کشور بازنگری شد، گفت: به دلیل اینکه بخش اعظمی از تعاونی های مسئله دار و مشکل دار کشور تعاونی های مسکن هستند و به دلیل تاثیر آن در جامعه، این موضوع از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: تعاونی های مسکن در سرنوشت خانواده ها تاثیر دارند؛ بنابراین حتی وجود یک تعاونی مسئله دار هم زیاد است و به چشم می آید.

حسینی نیا با اشاره به اینکه این تعاونی های مسئله دار برای بخش تعاون ضدتبلیغ هستند، گفت: از بین 13هزار تعاونی مسکنی که هم اکنون در کشور به استثناء حدود 8 هزار تعاونی مسکن مهر فعالیت دارند، شاید 500 تا 600 تعاونی مسکن مشکل دار داشته باشیم که همین تعداد هم تمام زحمات بقیه را تحت الشعاع قرار می دهند.

ایجاد کمیته‌های حل مشکل تعاونی‌های مسئله دار

وی خاطر نشان کرد: در نظر بگیرد بخش زیادی از کارگران و کارمندان کشور ما در قالب همین تعاونی های مسکن خانه دار شده اند که اگر این تعاونی ها نبودند هیچ وقت خانه دار نمی‌شدند، ولی 500 تا 600 تعاونی مسئله دار در کشور باعث شده است که یک چهره مناسبی از تعاونی های مسکن در اذهان عمومی ایجاد نشود.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی تاکید کرد: با مراجعات مختلف مردم به دستگاه های مختلف باورها و ذهنیت ها نسبت به تعاونی ها کمرنگ می شود. ما برای اینکه این مشکل حل شود کارگروه ها و کمیته هایی را برای حل مسائل تعاونی های مسکن مشکل دار و مسئله دار ایجاد کرده ایم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: براساس آسیب شناسی انجام شده، اساسنامه تعاونی های مسکن متعارف را اصلاح کردیم و یک اساسنامه جدید تدوین شد. ویژگی این اساسنامه این است که راه را برای تخلف به روی همه تعاونی هایی که در گذشته مرتکب مسائلی شده اند بسته است.

تعیین سقف زمانی 5 ساله

حسینی نیا ادامه داد: همچنین مصداق‌های تخلف را در آن مشخص کردیم و سقف زمانی برای فعالیت تعاونی های مسکن مشخص شده است و تعاونی ها در این زمینه دیگر نامحدود نخواهند بود و از تاریخ ثبت نهایتا تا 5 سال اعتبار خواهند داشت که بتوانند پس از تشکیل اعضاء را به هدف خانه دار شدن برسانند و کارهای پس از ساخت مانند تصفیه حساب ها و گرفتن جوازها و غیره را انجام دهند و نهایتا در سقف 5 سال بسته شده و کار نهایی شود.

وی تصریح کرد: همچنین مشخصات زمین‌هایی که اینها می توانند داشته باشند را در کنار مقررات مربوط به عضوگیری را لحاظ کردیم که مسائل و مشکلات قبلی دیگر نباشد. شرایط اختصاصی که باید بین عضو و تعاونی ایجاد شود و حقوق متقابلی که وجود دارد هم در نظر گرفته شد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کسی که عضو یک تعاونی مسکن می شود یک حقوقی برای وی مترتب می شود و یک مسئولیت‌هایی نیز از سوی عضو برای تعاونی وجود دارد. متاسفانه همگن نبودن تعاونی ها در احصاء موارد و منافع باعث می شود آنهایی که پیشرو بوده اند در تعاونی از سوی کسانی که تخلفاتی را انجام می دهند و تاخیرهایی را دارند متضرر شوند و در نهایت کل تجربه تعاونی مناسب نباشد.

شفاف سازی در مقررات

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در اساسنامه جدید مقررات مشخص شده و شفاف سازی صورت گرفته است. بر مبنای موردهایی که قبلا به عنوان شکایت بوده و تکرار شده است و برای اینکه موارد مربوط به تعاونی های مسکن حل شود، در اساسنامه موارد را مطرح کردیم که جلوی خطاها گرفته شود.

حسینی نیا خاطر نشان کرد: ویژگی های هیئت مدیره در اساسنامه جدید تصریح شده است و تلاش شده تا هیئت مدیره های تخصصی و مرتبط با ساخت مسکن در رشته های مرتبط مانند عمران، مالی و حسابداری و سایر رشته ها تحصیلاتی را داشته باشند.

وی بیان داشت: از همه مهمتر اینکه در این اساسنامه برای بازرسی ها هم یک سری ویژگی ها تعریف شده است و در فصل چهارم آن ضوابط مربوط به احداث و واگذاری واحدهای مسکونی تصریح شده و دقیقا مشخص است که تعاونی در مورد اعضا مکلف است که چه مواردی را رعایت کند و یک شاکله مشخصی دارد که در تمام کشور قابل استفاده باشد و حتی برای قضات هم قابل استناد است.

نحوه تامین زمین ساخت

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین پیش بینی شده است که برای تهیه زمین ساخت باید چه مراحلی طی شود و زمین چه ویژگی هایی را داشته باشد و نهایتا اینکه در مراحل مختلف ساخت و غیره در زمینه فرمول هایی که برای واگذاری ها می تواند ملاک قرار گیرد مواردی به صورت روشن مطرح شده است که می تواند جلوی دعواهای بعدی اعضا را بگیرند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: از این طریق هر یک از اعضاء و هیئت مدیره تخطی کنند قابلیت احصاء دارد و می تواند دنبال شود. مقررات مالی هم پیش بینی شده است و در فصل ششم نیز تخلفات به صورت مشخص ذکر شده که هر یک از موارد در بدو امر مشخص شود و جلوی آن گرفته می شود.

شناسایی 22 تخلف

حسینی نیا اظهار داشت: ما خیلی از زمینها را داریم که یا متاسفانه مشکل دارند و یا معارض دارند، کاربری غیرمسکونی و یا خارج از محدوه بودن هم جزئی از مشکلات است که باعث ایجاد مسائل فراوانی برای اعضاء و تعاونی ها می شود، حتی تعاونی هایی را داریم که عضو از دنیا رفته است ولی مشکلات همچنان باقی است.

وی تصریح کرد: اینها را از همان اول جلوگیری کردیم که دیگر اتفاق نیفتد. معامله زمین با واحدهای مسکونی دارای معارض یا موانع انتقال یک تخلف است و به عضویت در آوردن اعضای فاقد صلاحیت می تواند تخلف محسوب شود و حدود 22 تخلف هم در این بخش احصاء شده است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس مطالعات و بررسی شکایات و تخلفاتی که بوده است، هر یک از موارد مطرح شده در اساسنامه جدید تخلف است و راه را برای فرار هیئت مدیره، بازرس، عضو و غیره بسته ایم. برای موضوع حل اختلاف نیز اقداماتی در اساسنامه شده است.

۱۲ دی ۱۳۹۰ ۰۸:۰۴
خبرگزاری مهر |
اشتراک در