صدور گواهی ایمنی ساختمان

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نیمه نخست امسال برای 75 ساختمان بلند و مجتمع تجاری و اداری که دستورالعمل های ایمنی را به نحو اصولی و کامل رعایت کرده بودند گواهی ایمنی صادر کرد.

داود براتی معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه در6 ماه اول امسال، کارشناسان این سازمان 640 مورد بازدید فنی و کارشناسی از ساختمان های بلند ومراکز بزرگ تجاری، خدماتی و اداری انجام دادند گفت: 63 ساختمان بیش از 5 طبقه و 12 مجتمع و پاساژ تجاری و اداری موفق به دریافت گواهی ایمنی شدند، اظهار کرد: داشتن گواهی ایمنی ساختمان یکی از شروط لازم برای دریافت پایان کار ساختمان است.

با خاطر نشان کرد: در نیمه نخست سال گذشته به رغم 562 بازدید کارشناسی از این نوع اماکن در سطح شهر تهران، تنها 71 ساختمان از نظر ایمنی مورد تائید این سازمان قرار گرفت و برای آنها گواهی ایمنی صادر شد. وی در ادامه پیرامون چگونگی صدور گواهی ایمنی گفت: این کار از دو طریق انجام می شود، یکی بازدید مستقیم کارشناسان از ساختمان ها و دیگری ارسال مدارک و نقشه های اماکن درحال ساخت از طرف شهرداری های مناطق است که از طریق شبکه داخلی شهرداری به حوزه پیشگیری این سازمان ارسال می شود.

معاون سازمان آتش نشانی تهران افزود: کارشناسان متخصص حوزه پیشگیری سازمان پس از بررسی همه جانبه این گونه اماکن، دستورالعمل های ایمنی لازم را صادر و به مالکان آنها ابلاغ می کنند که در صورت اعمال دقیق این دستورالعمل ها و تائید آن توسط کارشناسان این حوزه، گواهی ایمنی برای ساختمان صادر می شود. براتی با تاکید بر ضرورت برخورد قانونی با صاحبان ساختمان هایی که نا ایمن ساخته شده و اقدامی هم برای دریافت گواهی ایمنی برای ساختمانشان نمی کنند، عنوان کرد: اجرای دقیق و درست قانون و مقررات در این مورد و برخورد قانونی با متخلفان می تواند بر شمار ساختمان های ایمن در کلانشهر تهران بیفزاید و شهروندان با آرامش خاطر بیشتری در آنها سکونت کنند.

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی تهران گفت: متاسفانه با وجود تلاش های فراوان و صرف هزینه های بسیار برای ایمن کردن اماکن مختلف شهری، تنها درکمتر از5 درصد از این اماکن، مفاد دستورالعمل های ایمنی به طور کامل اجراشده و موفق به گرفتن گواهی ایمنی شده اند. وی همچنین خاطر نشان کرد: با شناسایی خلاء های قانونی و فراهم شدن ساز و کار های ضمانت اجرائی و مشارکت حلقه های ذیربط همچنین وحدت رویه سازمان های مرتبط می توان اطمینان داد که در آینده اعمال ضوابط برای ایمن کردن اماکن توسعه کمی و کیفی بیشتری پیدا کند.

۱۱ دی ۱۳۹۰ ۰۹:۰۱
خبرگزاری فارس |
اشتراک در