دولت «حفره تهران» را به شهرداری فروخت

بزرگ‌ترین «زمین خالی» شهر تهران که سال‌ها بدون استفاده، در یکی از بهترین خیابان‌های تجاری پایتخت رها شده بود، فروخته شد.
سازمان ملی زمین و مسکن – وابسته به وزارت راه‌ و شهرسازی- مالک زمین 8000 مترمربعی واقع در خیابان بلوارکشاورز، سه ماه پیش برای فروش این زمین که گودبرداری چند ده متری نیز داخل آن انجام شده، مزایده‌ای را برگزار کرد و خطاب به خریداران اعلام کرد: کاربری این زمین «احداث هتل» تعیین شده است، اما چنانچه متقاضیان درخواست دیگری برای تغییر کاربری آن داشته باشند می‌توانند آن را به کمیسیون ماده5 برای بررسی، ارائه دهند.

اولین مزایده «حفره بزرگ» تهران به دلیل نبود متقاضی، ناکام درآمد و چند روز بعد دومین مزایده برگزار شد تا اینکه اخیرا وزارت راه‌وشهرسازی تصمیم گرفت این زمین را برای تامین هزینه‌های احداث مترو شهر جدید هشتگرد، به شهرداری تهران، عرضه کند.

پیگیری‌های دیروز «دنیای‌اقتصاد» درباره آخرین وضعیت بزر‌گ‌ترین زمین ‌دولتی بدون ‌استفاده در تهران حاکی است: سازمان ملی زمین و مسکن، فروش این زمین به شهرداری ‌تهران را با قیمتی حدود 80 میلیارد تومان نهایی کرده است؛ به این صورت که با انجام این معامله، پولی بین دولت و شهرداری ردوبدل نخواهد شد، اما معادل ارزش معامله، سهم هزینه‌ای دولت بابت مترو شهر جدید هشتگرد، توسط شهرداری تامین می‌شود.

مترو شهر جدید هشتگرد در امتداد خط 5 مترو تهران، قرار دارد که عملیات احداث آن در مراحل میانی قرار دارد.

سازمان ملی زمین و مسکن طبق قانون اختیار دارد زمین‌های دولتی را فروخته و منابع حاصل از آن را برای مسکن ‌مهر هزینه کند. ساخت مترو شهر جدید هشتگرد از آنجا که واحدهای مسکونی‌مهر در این شهر ساخته شده، به نوعی جزو تعهدات وزارت راه‌ و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) محسوب می‌شود. حالا این احتمال وجود دارد که شهرداری از طریق کمیسیون ماده 5 یا بخشنامه‌های متنوع در شهرداری بتواند کاربری زمین 7 هزار و 947 مترمربعی در بلوارکشاورز را به کاربری مسکونی یا تجاری تغییر داده و با ارزش‌افزوده بالایی، به بخش‌ خصوصی برای ساخت‌وساز واگذار کند. دولت این زمین را متری حدود 10 میلیون تومان به شهرداری فروخته است.

۱۱ دی ۱۳۹۰ ۰۸:۲۷
عصر ایران |
اشتراک در