طرح 40 برج 50 طبقه در تهران

شهرداری‌تهران برای آنکه میانگین ارتفاع پایتخت را حداقل به دو برابر وضعیت موجود افزایش دهد، سیاست جدیدی برای تشویق انبوه‌سازان به احداث بلندمرتبه‌ها در نظر گرفته است که طبق گفته معاون شهرسازی، همزمان با رونمایی از طرح تفصیلی، اجرا می‌شود.قرار است عوارض تراکم که در حال‌حاضر با قیمت‌بالا از ساخت‌وسازهای بلندمرتبه دریافت می‌شود، کاهش یافته و به جای آن، «عوارض بیشتر» از کوتاه‌مرتبه‌سازی اخذ شود تا برنامه «احداث 40 برج 50 طبقه در مناطق بااستعداد تهران» از این طریق تسهیل شود.
در پي ممنوعیت توسعه افقی شهر تهران، شهرداری طرح گسترش عمودی پایتخت را در دستور کار دارد تا به موازات اجرای طرح تفصیلی، ارتفاع این کلانشهر را حداقل به 2 برابر وضعیت کنونی، افزایش دهد.

طرح جدید طبق گفته معاون شهرسازی شهرداری‌تهران‌شامل«اخذ معکوس عوارض‌ساخت» است به این صورت که برخلاف رویه موجود، صدور مجوز برای ساخت‌و‌سازهای کوتاه‌مرتبه پرهزینه می‌شود و در مقابل، نرخ عوارض احداث بلندمرتبه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح عملا چالش هزینه‌ای «نرخ تراکم» برای برج‌سازی در تهران مرتفع شده و با رونق ساخت این نوع ساختمان‌ها، مسیر بهره‌برداری واقعی از زمین برای انبوه‌سازان هموار می‌شود.

در حال حاضر آن‌طور که رییس انجمن انبوه‌سازان تهران می‌گوید، اغلب سازنده‌ها از ترس قیمت تراکم، ساختمان‌های کم‌ارتفاع بنا می‌کنند که با توجه به ارزش زمین مجبور هستند 40 درصد قیمت تمام‌شده هر واحدمسکونی را بابت خرید زمین هزینه ‌کنند، اما چنانچه عوارض بلندمرتبه‌سازی کاهش پیدا کند، تعداد آپارتمان‌ها در مساحت مشخصی از زمین، افزایش یافته و از این طریق، قیمت تمام‌شده مسکن کاهش می‌یابد.

ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه‌سازان تهران درباره طرح گسترش عمودی پایتخت به دنیای‌اقتصاد گفت: این طرح بخشی از اقدامات شهرداری برای اجرای طرح تفصیلی است که سازنده‌ها و سرمایه‌گذاران ساختمانی از آن استقبال می‌کنند و نتیجه اجرایی آن را، شکست قیمت زمین در پایتخت می‌دانند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازنده‌ها برای تامین زمین با کاربری مسکونی به طور متوسط مترمربعی 4 تا 5 میلیون تومان هزینه می‌کنند که این رقم به غیر از هزینه ساخت‌وساز است، تصریح کرد: حمایت شهرداری از برج‌سازی، کاربری زمین برای انبوه‌سازان را واقعی‌ می‌کند. همچنین هیربد معصومی، معاون امور معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز درباره جزئیات طرح گسترش عمودی پایتخت به «دنیای‌اقتصاد» گفت: برخی مناطق تهران استعداد احداث حداقل 40 برج 50 طبقه را دارند در حالی که هم‌اکنون عمده برج‌های مسکونی در منطقه یک قرار دارد و در سایر محله‌ها، حداکثر ارتفاع ساختمان‌ها، 8 طبقه است.

وی افزود: شهرداری تهران که بنا دارد براساس طرح تفصیلی جدید پایتخت از گسترش افقی تهران جلوگیری کند و ارتفاع شهر را در جهت عمودی زیاد کند؛ در برنامه ریزی جدید خود تعیین کرده است که برای تشویق بیشتر سازندگان برخلاف روال گذشته، از ساخت و سازهای کوتاه مرتبه شهر عوارض بیشتری دریافت کند و به این ترتیب شهر را در نقاط پیش بینی شده در طرح تفصیلی، در جهت عمودی رشد دهد.

معاون شهرسازی شهرداری گفت: شهرداری بنا ندارد که در تهران بلندمرتبه‌سازی کند، اما براساس نقاط پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی، باید برج‌های بالای 50 طبقه ساخته شود تا از این طریق بتوانیم بلند مرتبه‌سازی در تهران را به افق سال 1405 که میانگین ارتفاع پایتخت را چهار طبقه تعیین کرده، برسیم. به گفته معصومی‌متوسط تعداد طبقات ساختمان‌ها در مقطع کنونی در تهران فقط 1/2 طبقه است که با متوسط استاندارد جهانی پایتخت کشورهای دیگر فاصله زیادی دارد.

معصومی‌معتقد است در حال حاضر در بلند مرتبه‌سازی عوارض بیشتری از مالکان دریافت می‌شود این در حالی است که براساس سیاست های جدید، دریافت عوارض بیشتر از ساختمان‌های بلندمرتبه متوقف و به مرور زمان از ساختمان‌های کوتاه‌مرتبه عوارض بیشتری دریافت می‌شود.

او اضافه کرد: بنا داریم در افق 1405 متوسط تعداد طبقات پایتخت را به چهار طبقه برسانیم؛ بنابراین روی سیاست جدیدی کار می‌کنیم که پس از ابلاغ طرح تفصیلی از کوتاه‌مرتبه‌سازی در تهران عوارض بیشتری دریافت کنیم و مردم را به سمت بلندمرتبه‌سازی هدایت کنیم.

معصومی‌در عین حال افزود: بیشترین تعداد طبقات ساختمان ها در برخی مناطق تهران تنها 8 طبقه است آن هم در منطقه‌ای همچون منطقه یک تهران که بلندمرتبه‌سازی بیشتری انجام می‌شود، اما در مناطق مرکزی، شرقی، جنوبی و غربی تهران اصلا بلند مرتبه‌سازی دیده نمی‌شود.

او تصریح کرد: ما در برخی از مناطق تهران نقاط مستعد و مناسبی داریم که باید حداقل 40 برج بالای 50 طبقه با تامین سرمایه گذاری از سوی مردم و تامین سرانه و الزامات ساختمان های بلند مرتبه از سوی شهرداری ساخته شود.

ساخت‌وسازهای حاشیه‌ خطرناک‌تر از داخل تهران

معصومی‌ در بخش دیگری از صحبت‌هایش نسبت به ساخت‌وسازهای بی‌برنامه در حریم شهر تهران هشدار داد و گفت: قرار نیست با اجرای برنامه سبک‌سازی پایتخت از ساخت‌و‌ساز در 22 منطقه تهران جلوگیری شود، اما در اطراف تهران ساخت‌و‌سازهای بی‌برنامه در دستور کار قرار بگیرد. معصومی‌در این باره اظهار کرد: به علت نبود مدیریت یکپارچه شهری در شهرهای پیرامون تهران یا در حریم تصمیماتی گرفته می‌شود که ما را در شهرداری تهران نگران کرده است. به عنوان مثال، من اخیرا باخبر شده ام که در شهری در اطراف تهران که در حریم منطقه 20 قرار دارد یک مرکز تجاری با هزار و 700 واحد ساخته شده است. اجرای چنین پروژه هایی در واقع نقض غرض است، چون اگر ما سیاست سبک سازی تهران را داریم به این معنا نیست که در 22 منطقه تهران جلوی ساخت و ساز را بگیریم، ولی اطراف تهران ساخت و ساز بکنیم.

او در ادامه افزود: ساخت و ساز در اطراف تهران به مراتب خطر بیشتری از ساخت و ساز در خود پایتخت دارد و این اتفاقی است که به لحاظ نبود مدیریت یکپارچه، هر شهر در اطراف تهران تصمیم مستقل می‌گیرد، اما عملا خطری برای تهران محسوب می‌شود؛ یعنی بیش از آنکه دوستان ما در هیات دولت نگران توسعه شهر هستند ما نگران توسعه‌هایی هستیم که بدون مطالعه در اطراف تهران شکل می‌گیرد.

۱۱ دی ۱۳۹۰ ۰۸:۲۷
دنیای اقتصاد |
اشتراک در