نتایج صنعتی سازی ساختمان

شش ماه بعد از افتتاح اولین پروژه پایلوت صنعتی سازی مسکن در سطح کشور در فاز ۳ شهر جدید پرند، انبوه سازان و کار‌شناسان در انتظار انتشار گزارش فنی این پروژه هستند.
دبیر انجمن LSF ایـــــران به عنوان یکی از صنعتی سازان فعال در پروژه پایلوت صنعتی سازی با اشاره به اینکه این پروژه نقش موثری در ترویج صنعتی سازی مسکن داشته است پیشنهاد داد: با توجه به اتمام این پروژه و واگذاری آن به متقاضیان، اکنون بهترین زمان ممکن برای ارزیابی و قضاوت درباره سیستم‌های بکارگرفته شده در این پروژه است.
سید محمد هادی خلخالی شریفی افزود: با توجه به اینکه در انتهای پروژه پایلوت صنعتی سازی، طیف گسترده‌ای از اطلاعات مختلف شامل نوع متریال بکار رفته، میزان نفر ساعت، نحوه کنترل کیفی و.. در انواع سیستم‌های صنعتی به کارگرفته شده استخراج شده است، بنابراین با تحلیل فنی و کیفی آن‌ها می‌توان به یک خروجی قابل استناد و مرجع در زمینه انتخاب بهترین سیستم و فن آوری نوین ساختمانی منطبق با شرایط بومی کشوردست یافت.
وی با اشاره به بکارگیری انواع فن آور یهای ساختمانی در پروژه پایلوت فاز ۳ پرند گفت: علاوه براستفاده از سیستم‌های مختلفی نظیر قالب تونلی، ICF، LSF، پیچ و مهره‌ای و... در پروژه پایلوت مپسا، حتی در شیوه اجرایی یک سیستم مشابه روشهای اجرای متفاوتی به کارگرفته شده است که همین امر نیاز به یک بررسی فنی و ارزیابی کار‌شناسی برای انتخاب بهترین سیستم ساخت وساز صنعتی را ضروری می‌سازد.
شریفی در عین حال تاکید کرد: به عنوان مثال شرکت متبوع ما در اجرای سازه LSFدر پروژه پایلوت مپسا، مقررات ملی ساختمان، آیین نامه LSF و نیز اصول معماری مربوط به این سازه را کاملا را رعایت کرده است.
وی تاکید کرد: براین اساس پیشنهاد می‌شود به منظور ایجاد رقابت و انگیزه سازی دربین شرکتهای صنعتی سازدر پروژه پایلوت، از طریق قضاوت کار‌شناسان و متخصصان و نظر سنجی از ساکنان مستقر در این واحد‌ها بهترین سیستم صنعتی در پروژه پایلوت مپسا انتخاب شود.
به گفته وی خروجی این فرایند باعث می‌شود تا بهترین سازه صنعتی که با فرهنگ ما تطبیق داشته باشد برای بکارگیری در ساخت وساز‌ها انتخاب شود.
دبیر انجمن LSF همچنین با اشاره به پیشینه این سیستم در کشور از بعد از انقلاب گفت: ورود این سیستم به عرصه ساخت وساز درقالب واحدهای یک طبقه در زلزله بم بوده که برای اسکان موقت افراد زلزله زده به کار گرفته شد.
وی افزود: بعد از آن در سال ۸۸ باورود شرکت متبوع ما به پروژه فاز ۱۲ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی، اجرای سیستم LSF به صورت دو طبقه امکان پذیر شد که این امر باعث شد تا این سیستم به فهرست بهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق افزوده شود.
به گفته وی زمینه آخرین مرحله پختگی سیستم LSFدر پروژه پایلوت صنعتی سازی مپسا ایجاد شد که با تصویب آیین نامه‌ای از سوی دفتر تحقیقات ساختمان و مسکن اجرای این سیستم در واحدهای سه تا پنج طبقه امکان پذیر شد.
به گفته مدیر عامل شرکت تیوا، ساختمان‌هایی که با این شیوه ساخته می‌شوند از نظر مصالح ساختمانی تقریبا تا۶۰ درصد قابل بازیافت هستند و این مزیتی است که در سایر مصـالح ساختمانــی به ندرت وجود دارد.
وی افزود: علاوه بررعایت استانداردهای زیست محیطی در این سازه، ایمنی در برابر حریق، زیبایی، صرفه جویی در مصرف انرژی و قابلیت کنترل کیفیت دقیق جزئیات ساختمان نیز از جمله مواردی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.
دبیر انجمن LSF ایران تاکید کرد: در روش ساخت وسازهای سنتی یک متر مربع دیوار آجری حدود ۳۰۰ کیلو گرم وزن دارد این در حالی است که در سیستم LSF این عدد به ۲۵ کیلو گرم در هر مترمربع کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر آن میزان اجرای یک اکیپ کاری در روز دیوار آجری ۱۵ متر مربع و این میزان در سیستم LSF ۶۰ متر مربع می‌باشد.
به اذعان شریفی در میان مواضع مختلف مسوولان در برخورد با این سازه، بالا‌ترین موضع کار‌شناسی مربوط به شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران (مپسا) است. به طوری که حمایتهای جامع شرکت مذکور از این سیستم درپروژه پایلوت ۱۱۰۰ واحدی کاملا محرز است.
به گفته وی، استفاده از این سیستم همچنین می‌تواند زمینه رونق صدور خدمات مهندسی را به خارج از کشور فراهم کند.
وی اظهار کرد: به عنوان نمونه کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و آسیای میانه... نیاز به ساخت وساز در حجم بالایی دارند این در شرایطی است که اگر بخواهیم که در این کشور‌ها با شیوه‌های مرسوم یعنی سنتی سازی این مسیررا دنبال کنیم نیاز به حمل حجم عظیمی آجر و مصالح سنتی است که عملا این فرآیند را غیر ممکن می‌سازد اما دربرابر اگر قرار باشدکه با استفاده از سیستم‌هایی مثــل LSFدر این کشور‌ها امر صدور خدمات مهندسی عملیاتی شود به راحتی امکان پذیر خواهد بود. چرا که سازه فوق سازه‌ای خشک و کــم وزن است که با توجه به سریع الاحداث بــودن و سایر مولفه‌های مطلوب دیگر از کارآیی مناسبی در این زمینه برخوردار است.
به گفته وی، از دیگر مزایای بکارگیری سیستمLSF در تولید مسکن ایجاد جایگاه حرفه‌ای و تخصصی برای کاردارنهای فنی ساختمان است.
۷ دی ۱۳۹۰ ۱۴:۰۲
ایلنا |
اشتراک در