جانشینی خلاقانه برای آجر!

استفاده از بطری های پلاستیکی دورانداختنی آب در ساخت خانه در نیجریه ممکن است راه را برای ساخت و ساز قابل دوام در این کشور هموار کند.

فناوری استفاده از بطری آب به جای آجر در ساخت خانه های سازگار با محیط زیست هم ارزان و هم آسان است. یکی از این پروژه ها اینک در ایالت کادونا در نیجریه در دست اجراست. این یک راه مبتکرانه برای پاکسازی محیط زیست و کاهش هزینه های سرسام آور ساخت خانه برای مردم این ایالت است. در یکی از این پروژه ها کل خانه با بطری های آب ساخته شده است.

این بطری ها را از کوچه و خیابان جمع آوری و داخل آنها را با خاک پر کرده اند. بعد از آنها مثل آجر در ساخت دیوارهای خانه استفاده کرده اند. وقتی این بطری ها را با خاک پر می کنند استحکام آنها هشتاد برابر آجرهای معمولی می شود و به گفته سازندگان این نوع خانه ها، آنها در برابر زلزله و گلوله نیز مقاومت هستند.

در ساخت یک خانه معمولی حدود چهارده هزار بطری آب استفاده می شود. جمع آوری این بطری ها و پر کردن آنها با خاک علاوه بر کمک به پاکسازی محیط زیست به اشتغالزایی نیز کمک می کند. گفته می شود هزینه ساخت خانه با استفاده از بطری های آب در مقایسه با هزینه ساخت خانه های معمولی که با خشت و گل سنتی ساخته می شود دو سوم کاهش می یابد.

۵ دی ۱۳۹۰ ۱۰:۵۰
شاسا |
اشتراک در